דף הבית / כלכלה / כסף / תראו, זה הוא!

תראו, זה הוא!

העולם משתנה בצורה דרמטית ממש לנגד עינינו. אך השינויים הדרמטיים הללו אינם חייבים להיות שינויים לרעה. כאן הכול תלוי בנו. אם כי באמת השלבים החדשים הללו מתקרבים אלינו כשינויים קטסטרופליים, כמו ענן שמגיע אלינו. זה בינתיים עוד לא ענן שחור, אלא ענן די שקוף, ערפל קל, שנוצר כתוצאה מההפרש בין החום והקור.

אך ודאי שבהדרגה הוא יתגבר וייעשה סמיך יותר, עד שיתחיל להפוך לענן שחור של ממש. זה בדיוק לפי השמות של שלוש הקליפות הטמאות: "רוח סערה", "ענן גדול" ו"אש מתלקחת". גם קודם לכן העולם היה משתנה, כתוצאה מהתפתחות הטכנולוגיה, אך השינויים הללו היו כתוצאה מהמאמצים שלנו, שבאו מאיתנו החוצה, מתוך הלחץ שלנו על העולם. ולפתע הכיוון התהפך: מהעולם – כלפיי. העולם התחיל להשתנות בעצמו. הרי אנחנו לא הזמנו את השינויים האלו.

האם אנחנו שינינו כך את האקלים? האם אנחנו גרמנו לכך שהחברה האנושית יוצאת מכלל שליטה? האם אנחנו הרסנו את המערכת הכלכלית שבנינו במשך אלפי שנים והיום היא לגמרי מפסיקה לעבוד? היא כבר אינה פועלת לפי התנאים הישנים והמערכות הישנות שבנינו. שום דבר לא מצליח, בכל מקום יש איזשהו שיבוש.

זה כמו שאתה נוסע במכונית, והיא לפתע מתחילה להתקלקל: בהתחלה במקום אחד, אחר כך במקום אחר, ובעוד מקום. אתה עוד מצליח איכשהו להמשיך לנסוע ולהתקדם במקצת, אך אתה רואה כיצד המערכות מפסיקות לתפקד בזו אחר זו.

המערכות העיקריות עדיין עובדות, ואתה עוד יכול להמשיך לנוע ולהתקיים איכשהו, אך רוב המערכות כבר יצאו מתחת השליטה שלך. ההגה כבר בקושי מסתובב, והוא מסתובב רק עד גבול מסוים ולא בחופשיות כמו קודם, המנוע נתקע ובקושי סוחב, הפנסים לא עובדים.

הכול מפסיק לעבוד! אך בינתיים, רק המערכות המשניות עוצרות, ואנחנו קוראים לזה משבר. והמשבר העיקרי מכולם הוא המשבר הכלכלי, שכבר מראה לנו שבקרוב המנוע יפסיק לתפקד לחלוטין.

הרי הכלכלה היא הכול עבורנו. אין דבר חשוב יותר עבור האדם מהמזון, מפני שהגופים שלנו הם בהמות. ואם לא נקבל לחם, כל השאר כבר לא יהיה חשוב. ועכשיו אנחנו מגיעים למצב שבו לא יהיה מדובר על חיים יפים, לא על: האם תהיה לי מוסיקה ובית גדול יותר או קטן יותר, אלא על: האם יהיה לי לחם. לכן המשבר העיקרי הוא המשבר בכלכלה.

והוא מתגלה ככוח חדש, שהייחודיות העיקרית שלו היא בכך שהוא גלובלי. המשבר אינו מתרחש בצורה סלקטיבית במקומות מסוימים, אלא הוא מקיף את הכול. זהו כוח כללי. והכוח הזה מתגלה כשליטה זרה. זה לא איזשהו אסון טבע, כמו המגפות שהיו באירופה בימי הביניים. אז, היה מובן שזאת מחלה שאין מה לעשות איתה. מגיעה מגפה ומקצצת מחצית מהאוכלוסייה. לכולם ברור שזה אסון. ודאי שניתן לקשור את זה בצורה כלשהי לכוח העליון, והם גם האמינו שזה עונש מלמעלה.

אולם עכשיו זה מתרחש בצורה שונה לחלוטין. המשבר מגיע מכיוון שאנחנו לא מסוגלים לנהל את העולם, את אותו העולם שאנחנו בעצמנו בנינו: את הקשרים בין הבנקים, בתעשייה, ביחסים בין המדינות ובין בני האדם. כל זה יצא משליטתנו. אותה המערכת שאנחנו עצמנו יצרנו, ועכשיו אנחנו עצמנו איננו מבינים מה קורה לה!

אם אני בעצמי בניתי את המערכת הזאת, עכשיו אני צריך לבדוק אותה ולתקן אותה? זאת הבעיה הגדולה, שהאנושות חושבת שהיא יכולה לתקן אותה. כי נצטרך לגלות כאן איזושהי מציאות חדשה שמגיעה ומפריעה לנו. למעשה, הטבע משתנה. הרי כל מה שבנינו במערכת הזאת נבע מתוך הטבע האגואיסטי שלנו – ועכשיו מושכים אותנו להיכנס לקשר חזק יותר.

אני לא רציתי להיות קשור לאחרים בקשר הדוק כל כך! אני רציתי קשר פשוט של "תן וקח", "קח ותן", הכול לפי הסדר שבו עובד האגו שלי. כך בנינו את המודל הכלכלי, כלומר את מערכת הקשרים בינינו. הרי הכלכלה היא מערכת הקשרים בין כולם. ולפתע אנחנו מגלים שהחוקים שלפיהם בנינו את המערכת הזאת – חוקי הטבע שלנו – כבר לא עובדים!

מתגלה שליטה חדשה. העולם הופך להיות גלובלי. הוא לפתע נעשה קשור למערכת שלא אני בניתי. מתגלה מערכת חדשה: אני בונה בעולם הזה קשרים משלי והוא מגלה לי קשרים משלו! זה מה שנקרא "גילוי הבורא"! זה הגילוי שלו, הקשר החדש בינינו שמתגלה עכשיו, הקשר הגלובלי והאינטגרלי. זה הוא!

מתוך שיעור על מאמר של הרב"ש, 02.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
אנשים ישָנים שהלכו לאיבוד בעולם החדש
החלק הראשון נגמר. מה הלאה?
הענן המוזר שירד על העולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest