דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / תפקיד יתרו בהתהוותו משה

תפקיד יתרו בהתהוותו משה

מתוך דברי "מדרש רבא", פרשת בלק: בלק שלח לחכמי מדיין מסר: מנהיג היהודים, משה, גדל ביניכם. האם אתם יכולים לגלות לי מה סוד הצלחתו?. בתשובה שקיבל נאמר, שבאמת את הנחש הזה, משה, הינקנו מהחזה שלנו. מדייני הזמין אותו לביתו, נתן את בִּיתו לו לאישה וצייד אותו בכסף.

לצייד בכסף, זה אומר לצייד במסך רוחני. משה בנה מסך נגד האגו שלו, אחרת הוא לא היה יכול לעמוד נגד פרעה. ארבעים שנה משה חי בביתו והשתמש באותה שיטה שבה השתמש פרעה, בכך שציית לו באופן אוטומטי. אחר כך הוא שהה ארבעים שנה אצל המדיינים, בכך שהתחתן עם בת יתרובמשך הזמן הזה, משה השיג דרגה כזו שהוא יכול לחזור לפרעה ולעמוד נגדו, כלומר להתמרד נגד האגו האוניברסלי. ואת השיטה הזאת נתן לו יתרומשה מתחיל להבין את שפתו של הבורא, וכשהוא עוזב את בית יתרו כדי לחזור למצרים, כבר יש לו קשר עם הבורא. והבורא אומר לו מתוך הסנה הבוער: לֵך, אני אוביל אותך. כי מה יש למשה?! זה אגו התחלתי עם נקודה מיוחדת בלב, שהיה נתון ארבעים שנה תחת שליטת פרעה וארבעים שנה תחת שליטת יתרו. ועכשיו הוא בן שמונים, כלומר הוא השיג תכונות רציניות של האגו ותכונות מסוימות של בינה, בעיקרון זה דרגת עבודה למען האגו, אבל הוא כבר יכול לעמוד נגד פרעה.

שאלה: מה זה אומר: יתרו המדייני סיפק למשה אישה?

תשובתי: זה אומר שהוא נתן למשה רצון אחר לגמרי, רצון שאיפשר לו להבין את פרעה (את האגו) מהצד. כי כשהוא נמצא בתוך האגו, אי אפשר להבינו, מפני שיש לך שׂכל ורצון של פרעה. ומשה שהיה בן מאומץ, גדל בבית פרעה וטבל באגו "במלואו". אבל אצל יתרו הוא קיבל כזאת הבנה של ההנהגה, שאיפשרה לו להתייצב מול פרעה. יתרו זו המערכת העיקרית של ההנהגה: אגו שמושך בהדרגה את האלטרואיזם, כדי להיות קשור איתו יותר. זה כמו אדם, שכבר לומד את חכמת הקבלה והולך קדימה, למרות שעדיין נמצא במלואו בתוך האגו. אבל הוא כבר מבין משהו, תופס משהו, נכנס לתקופת הכנה, אחר כך למצב של "לא לשמה" (להשפיע למען עצמו). הוא מתחיל להבין את המערכת, למרות שהוא עצמו עדיין נמצא במערכת הזאת בצד הלא ברור. העניין הוא שגם אם אתה רוצה לנהל את האגו, אתה בכל מקרה צריך לעשות זאת בעזרת האור. כשאתה בתוך פרעה, אתה לא יכול לנהל אותו. זה פשוט מצב אגואיסטי עלוב, שמתוכו אתה לא מסוגל לצאת. אבל כשאתה מתחיל להשתמש בתכונת ההשפעה והאהבה, אז אתה מתקרב בהדרגה לבורא, לתכונה של ההנהגה הנכונה, למרות שבינתיים אתה מושך כוחות רוחניים למען האגו. אבל דווקא בכזאת צורה, אתה מתחיל ללמוד אותם!

יוצא, שאתה כביכול מתלכלך, עובד בתוך האגו, אבל בעזרת כוחות רוחניים. וזוהי הקליפה, כוחות הטומאה, שבהדרגה עוזרים לעבור להשפעה ואהבה אמיתיים. ובהתחלה ההשפעה היא לא אמיתית, אבל בכל זאת כבר קיימת, לפחות למען האגו. בדיוק בצורה כזאת אנחנו עוברים את שלב הביניים, שנקרא "לא לשמה" (למען עצמך), אבל עכשיו במגע כלשהו עם המערכת האלטרואיסטית, ולא עם פרעה הנוקשה שמכה באגו. אין לו שום דבר אחר, זוהי קליפה מלאה. אבל בתוך פרעה כבר מתחילים להתגלות אותן התכונות האלטרואיסטיות שעובדות למענו, ונקראות "ערב רב". אנשים אלו מנצלים את השיטה הקבלית למען עצמם, למען התעלותם וחיזוקם העצמי. ומזה התפתחו כל הדתות.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 8.7.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest