שאלה: בקורס חינוך אינטגרלי, תחילה צריך לתת לתלמידים מטרה משותפת – להוביל אדם להכרת העולם, או לפחות לחיפוש. המטרה צריכה להיות ברורה, ברת השגה וספציפית. עם זאת עלינו לבדוק אם התלמיד מתקדם נכון. האם נוכחות בפעילות אנושית יכולה לנבוע מכך שהוא נע לעבר המטרה?
תשובה: כן ולא. בתהליך הלימוד מתרחשים באדם שינויים גדולים, תנודות, עליות, נפילות. כך שאי אפשר לומר זאת בצורה ברורה בכל רגע ורגע.
שאלה: בזמן הלימוד האדם מתחיל להבין את הרוע שבטבעו האגואיסטי, עד כמה הוא שונה מהאידיאלים והעקרונות שאנו לומדים. האם זו יכולה להיות תוצאה של התקדמות?
תשובה: זו אחת התוצאות. אם אדם לא מרגיש ולא מממש את עצמו כאגואיסט, אז הוא לא גילה את עצמו.
שאלה: המדד האמין ביותר להתקדמות הוא שמחה, תחושת מימוש מהתהליך עצמו. האם ניתן להחשיב זאת כתוצאה?
תשובה: לפעמים. קורה שאדם מתוסכל. התקדמות מורכבת משינוי ברור מאוד ועקבי במצבים, מצבי רוח, אירועים. אחרת אין שום התקדמות. זה תמיד כולל ירידות ועליות במחזוריות.
שאלה: בשלב מסוים אדם מתחיל לשקול מחדש את הערכים בחיים. יתר על כן, ערכים חומריים נמוגים ברקע. איך קובעים מה צריך ומה לא?
תשובה: כל אחד מחליט בעצמו. זה לגמרי לא רלוונטי לתכלית החיים. זה קיים ביסודות.