דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תנאֵי ההתאמה למדרגה העליונה

תנאֵי ההתאמה למדרגה העליונה

שאלה: אילו תנאים אנחנו צריכים לקיים בינינו כדי להידמות בצורה מקסימלית למדרגה הרוחנית העליונה?

תשובתי: העיקר בשבילנו זה לקיים את התנאים האלה, והאור כבר יסיים את העבודה, כמ"ש: "ה' יגמור בעדי". אנחנו בעצמנו לא מסוגלים לעלות למדרגה הבאה. בין המדרגות תמיד נמצא חתך, כמו שנאמר: "יגעתי ומצאתי". אנחנו צריכים לתת יגיעה, ואחר כך באה איזו פעולה מלמעלה והמדרגה החדשה מתגלה בתוכי.

כיצד אנחנו יכולים לבנות את הדימוי של המדרגה הרוחנית העליונה ממה שיש לנו, אם אין לנו שום דבר חוץ מרצון אגואיסטי? התנאי הראשון הוא להשתוקק להיות מחוברים, כאשר כל אחד תומך בכולם. כולם צריכים לרצות להתמזג ללב אחד, לרצון אחד, במקום הרבה רצונות נבדלים.

והעבודה הזאת של החיבור והאיחוד צריכה להצטייר לנו כמאוד חשובה ומכובדת. זה נקרא שאני מעריך את העליון. אבל מאיפה אני יודע מיהו העליון, מה זה גדלות המטרה? העליון, זה המצב שלי בחיבור עם האחרים עד שאנחנו הופכים לאחד. תכונת ההשפעה הכללית שמתגלה כתוצאה מכל המאמצים הפרטיים שלנו נקראת "בורא", שזה מסמל "בוא וראה".

אני צריך להרגיש שאני מוכן להכל בעבודה הזאת, מה שלא יהיה. כלומר אני מרגיש את המצב שלי כגרוע ביותר, שלמטה ממנו אין יותר לאן ליפול. כל יתר המצבים שיבואו כתוצאה מהחיבור שלי עם האחרים נראים לי עדיפים יותר מהמצב שלי, לכן מה שלא יבוא אליי ומה שלא יקרה, שום דבר לא יפחיד אותי ולא ישפיע עליי.

אני מתאר לעצמי את הדבקות בבורא שזאת תכונת ההשפעה והאהבה הכללית. אני צריך להידבק אליו לפי תכונת ההשפעה והאהבה שאני מפתח בתוכי. ולכן אני כל הזמן מחפש ובודק, האם יש לי כבר לפחות משהו מהתכונות האלה או לא? וכדי לא לטעות, אני בודק ומעריך את עצמי כלפי הסביבה, כלפי החברים שאיתם אני צריך להתאחד כדי לגלות את הבורא.

אני נלחם נגד ה"יוונים" שלי שנמצאים בי. ה"יוונים", זה הרצון לקבל שלי, אבל בניגוד ל"מצרים", ליוונים יש שׂכל, כלומר חיבור של "חכמה" ו"בינה" בדרגה הבהמית. אבל אני מבין שהמדרגה הרוחנית לא יכולה להיות בזה, היא כבר במימד אחר שבו קיימים תנאים אחרים, תכונות אחרות, כלים אחרים. לכן, אני כולי רוצה לעבוד ב"למעלה מהדעת".

אבל לבנות מדרגה "למעלה מהדעת" אפשר רק בעזרת הדעת, כדי להתעלות מעליה. לכן אני צריך את ה"יוונים", אני זקוק למלחמה איתם. דווקא בזה אני בונה את התבנית של המדרגה העליונה העתידית בכל הצורות שלה. כיוון ש"למעלה מהדעת" אפשר לבנות רק אם יש לי דעת.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש "נס החנוכה", 29.11.2013

ידיעות קודמות בנושא:
איך להיכנס לעולם העליון, מבלי לזוז מהמקום
אמונה כנגד הדעת שרכשנו
חוסר דמיון או חוסר איחוד?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest