דף הבית / אקטואליה / תלות הדדית בין מדינות

תלות הדדית בין מדינות

שאלה: האם רעידת אדמה קשורה רק לעובדה שזה קרה באזור השבר הסורי-אפריקאי, או שיש השפעה גם לגורם האנושי?

תשובתי: אנחנו נראה במערכה הזו שנמצאת כעת בהתהוות שצרות כאלה יתגלו דווקא במקומות שבהם אנשים היו יכולים לבנות יחד מערכת תמיכה ולא עשו זאת. כל העמים צריכים לחתום על הסכמים שבעת הצורך מדינות יבואו ויעזרו וישמשו ממש כרשת ביטחון אחת לשנייה.

שאלה: אפשר לומר שהאסון הזה בא להראות לנו את חוסר התלות בין המדינות?
תשובתי: חוסר התלות זה עניין אחד, מצד שני יש גם תלות הדדית גדולה מדי, גם את זה וגם את זה צריך לכוון נכון. אומנם אנחנו לא חברים טובים ואנחנו גם לא אויבים, אבל אנחנו צריכים לקבוע מתי לעזור זה לזה ומתי לעזוב זה את זה. עכשיו יש לנו הזדמנות להסדיר את הדברים.

שאלה: לפי דבריך, ישראל צריכה גם לעזור לסוריה וסוריה צריכה לעזור לישראל במקרים הומניטריים כאלו?
תשובתי: כן, ישראל תמיד מביעה נכונות לעזור לכל מי שנפגע באסונות. הבעיה עם אלה שחושבים שסמלי הדת והצדק שלהם הם למעלה מכל מה שקורה ומסרבים לקבל מישראל עזרה, ובוודאי שלא רוצים להעניק לה עזרה בעת הצורך.

שאלה: גם אם היינו מקימים ארגון בינלאומי שיתמודד עם אסונות וממזערים את הנזקים, ומצילים יותר חיים, האם אפשר בכלל למנוע רעידות אדמה?
תשובתי: אנחנו לא יכולים למנוע רעידות אדמה. אנחנו לא יכולים לעצור את ההתפתחות של הטבע. אנחנו לא יודעים מה יקרה ברגע הבא. אבל אנחנו יודעים שאם יהיה אירוע, אז אנחנו יכולים להסכים לקיים את ההסכמים שערכנו מראש למען הביטחון הכללי. אנחנו צריכים בהסכמים בינינו לפחות להגיע למצב שאף אחד לא פוחד מהשכנים שלו במצבים כמו רעידות אדמה או במקרים אחרים שהטבע מזמן לנו.

שאלה: ההסכמים האלה מהווים איזשהו תיקון לטבע האדם?
תשובתי: אנחנו מקבלים ממצבים כאלה כוחות עליונים אם אנחנו מבינים שיש כוח טבע שעובד לפי תוכנית שאין לנו גישה אליה, ובמקרים כאלה אנחנו יכולים רק לשבת בשקט ולעזור אחד לשני כמה שאפשר. כלומר, אנחנו יוצרים מצב שבו אנחנו לא מוסיפים את הכוחות הרעים שלנו בנוסף לטבע ומנענעים את הסירה שלנו בים הסוער, אלא להיפך, עלינו לעצור תנועות כאלה כמה שאפשר ולהגיע למצב שאנחנו מנטרלים את כוחות הטבע.
"יצר לב האדם רע מנעוריו", ואולי נצטרך שוב להגיע להתמודדות זה נגד זה, אבל בינתיים לא להיכנס להדדיות, כמו הטבע שזורק אותנו מקצה לקצה, אז נצא ממקום שהוא אומנם לא שלום, לא שלמות, אבל למקום בטוח יותר. את זה עלינו להבין.

מתוך ישיבת כתבים, 7.2.2023

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest