דף הבית / חינוך, ילדים / תהליך אין סופי

תהליך אין סופי

Laitman_2010-12-26_0762_us.jpg

שאלה: בדרך כלל הלימוד באוניברסיטה מתחלק לשלבים: תואר ראשון, שני, שלישי. האם כדאי להנהיג את הלימוד האינטגרלי, נניח לתואר ראשון, כמו באוניברסיטה?

תשובתי: אני חושב שזה חובה, מפני שהאדם חייב לראות את השלבים שאותם הוא עובר. זה מדרבן ומעורר אותו. מצד אחד, זה בהחלט הכרחי.

מצד שני, בזמן הלימודים צריך כל הזמן לדבר על כך שהכול מבוסס על שינויים, על השינוי העצמי, על השכלול העצמי, על ההתקרבות בינינו ובין הטבע, כדי שהחברה האנושית תהפוך להיות מבפנים גם היא אינטגרלית, שווה, קרובה, כמו כל הטבע בשיתוף הפעולה ההדדי שלו. לכן הם צריכים להבין, שבעצם, התהליך הזה הוא אין סופי, כמו החיים עצמם.

בסופו של דבר, האדם מתחיל להרגיש את האין סופיות, את הנצחיות של כל הטבע, בכך שמתקרב אליו יותר ויותר בצורה הדוקה. הוא מתחיל להרגיש את עצמו מסופק ושָלֵיו כמו כל הטבע, מסוגל להשפיע עליו על ידי הרצונות והמחשבות שלו, מפני שמתחיל לתקשר איתו. והמגע הזה כבר מורגש בתוכו באופן מוחשי וברור: הוא רואה איך הוא משפיע על העולם הסובב, אפילו בדרגת ה"דומם", שלא לדבר על דרגות ה"צומח" וה"חי".

התפקיד שלנו הוא להשיג את המצב שבו אנחנו על ידי הרצונות שלנו, על ידי המחשבות והכוונות שלנו נשפיע באופן כזה על הטבע, שנביא את עצמנו לאיזון מוחלט, לנוחות מוחלטת עם העולם הסובב אותנו. כאשר האדם מרגיש את עצמו בהרמוניה עם כל הקיים, אז נעלמת הרגשת החיים והמוות, עד כמה שזה יישמע מוזר.

כאן קיים נתק כלשהו בהבנה ובהכרה שלנו: מהם החיים? אם נציע לאנשים כזה רעיון, הוא יתחיל לחלחל בהם בהדרגה והם יתחילו להבין שהתנועה שלנו לקראת האיזון עם הטבע מספקת לנו משהו על טבעי, ולא סתם קיום נוח והתרבות.

מתוך שיחה מס' 15 על החינוך האינטגרלי, 26.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
הפרדיגמה החדשה של היקום
אופן בניית הקבוצות
חוק ההרמוניה האוניברסלי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest