דף הבית / משבר עולמי / תפקיד ישראל / שתי מגמות בחיי הפזורה היהודית – חלק ד'

שתי מגמות בחיי הפזורה היהודית – חלק ד'

זמן התגלות ספר הזוהר

שאלה: בספרד, כמה מאות שנים לפני גירוש היהודים משם התגלה ספר הזוהר, ספר אודות התיקון של כל האנושות, והעברת שיטת האיחוד לעולם. האם התגלות ספר הזוהר מצביעה על כך שלחכמים הייתה אפשרות להשתמש בשיטה הזאת?

תשובתי: לא, באותם זמנים לא היו מקובלים גדולים שהיו יכולים בעזרת ספר הזוהר לעשות איזו מהפכה רוחנית בעם היהודי. הספר התגלה במאה ה – 12 והחל להתפרסם בהדרגה, אבל היו עם זה הרבה מאוד בעיות. הרוב המכריע של היהודים והמנהיגים הרוחניים של העם היהודי לא רצו בגילוי הספר, מפני שהוא עורר בלבול רב בנשמות ובראשים של היהודים. באופן כללי, באותם זמנים ספר הזוהר גרם ליותר נזק, מאשר תועלת. אבל בהדרגה הגיע זמן הגילוי שלו. זה קרה במאה ה – 16 בזמנו של האר"י.

חלפו 400 שנה לאחר התגלות ספר הזוהר, בזמן הזה היהודים התקדמו מעט. הם כבר היו מפוזרים במדינות שונות, חוו המון בעיות. לפניהם ניצבה בצורה חדה השאלה, למה הם סובלים? ולכן היחס שלהם לספר הזוהר, לתיקון, להשגת מטרה בחיים הפך להיות אחר לגמרי. פרט לזה, הופיעו מקובלים גדולים כמו האר"י, רמח"ל, משה קורדוברו. זה היה הזמן של פריחת חכמת הקבלה בימי הביניים בצפת. החברה כבר הייתה מוכנה לזה. היא ראתה אלו ייסורים נופלים בגורלו של כל דור, כיצד הם כל הזמן נתונים לגירושים, ולכן מסות גדולות של אנשים החלו לקבל בברכה את חכמת הקבלה.

מתוך תוכנית טלוויזיה "ניתוח שיטתי של התפתחות עם ישראל", 29.07.2019

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest