דף הבית / משבר עולמי / שתי יציאות ממשבר איזור האירו

שתי יציאות ממשבר איזור האירו

laitman_1373_wp.jpg

חוות דעתו של פרופ' פוֹל קְרוּגְמָן (Paul Krugman), חתן פרס נובל לכלכלה: למדינות איזור האירו ישנן רק שתי דרכים ליציאה מהמשבר הקיים, מה גם ששתיהן נראות בלתי אפשריות.

1. הבנק האירופאי המרכזי קונה אגרות חוב של המדינות הבעייתיות של האיחוד האירופי – בכך אפשר אולי להצליח להוריד את שיעורי ההחזר המופרזים של ספרד ואיטליה, אבל רק בהסכמת גרמניה, לבנק האירופי המרכזי תהיה יד חופשית לפעולה כזאת, כי זה הרי יביא לגידול הלחצים האינפלציוניים בגרמניה.

2. הבנק האירופי המרכזי משחרר את כל מנופי הפיקוח על המצב, באיחוד האירופי מתרחש גל של פשיטות רגל של הבנקים האזוריים, תזרים הון עצום, שינוי הערך הנקוב של המטבע, שזה בכללות, הסוף למערכת האירו ואסון בכלכלה. השחזור וההתאוששות יבואו עם היישור האוטומטי ההדרגתי של חוסרי האיזון הקיימים. אולם גרמניה לא תסכים לכך. הייתי אומר, שהגרמנים יאפשרו את אחת משתי האופציות הבלתי נסבלות. אחרת, הם יצטרכו לאפשר משהו אחר.

תגובתי: העתיד אף פעם עוד לא הצטייר ככזה מאיים, אבל ככל הנראה, רק דרך החרפת המחלה נמצאת הדרך להבראה, כך חושבים הכלכלנים. אבל כל העניין הוא בכך, שההבראה לא תגיע, מפני שהמחלה עצמה היא המדד לאי הסדר לא בכלכלה אלא באדם, וצריך לרפא את היחס בין בני האדם ולא את המערכת הכלכלית שמהווה את התוצאה שלו.

ידיעות קודמות בנושא:
המשבר של היורו לא נפתר על ידי שיטות כלכליות
המתכון ליציאה מהמשבר
החברה המערבית נכנסה למבוי סתום

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest