דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / שרשראות מקבילות של ההנהגה העליונה

שרשראות מקבילות של ההנהגה העליונה

מתוך שבעים ושתיים חכמים שהעלה משה בגורל, שני צדיקים בלתי רגילים, לא התייצבו ליד המשכן. הם הסתתרו במחנה ואמרו: אנחנו לא ראויים לכבוד הגדול להפוך להיות המנהיגים של העם. ואמר הבורא: אתם השפלתם את עצמכם, לכן אני אגביה אתכם מעל כל הזקנים. כאשר הזקנים עמדו ליד קודש הקודשים, אז אלדד ומידד קיבלו את רוח הבורא והחלו לנבא. אלדד ניבא: משה יעזוב את העולם הזה ויהושע משרתו, יירש אותו. יהושע יביא את היהודים לארץ ויכבוש אותה. כשכר עבור הצניעות של אלדד ומידד, הנבואות שלהם העפילו על הנבואות של הזקנים. רוח הקודש שהייתה מונחת על הזקנים, אפשרה להם לנבא רק את העתיד הקרוב, ואילו אלדד ומידד ניבאו לרחוק, ממש עד לתקופה של מלחמת גוג ומגוג (מתוך "מדרש רבא", פרשת בהעלותך).

לא מדובר על שני נביאים זקנים, אלא על תכונות מיוחדות. משה מקבל את התכונה הברורה שלו, את הייעוד שלו, את התפקיד שלו, מפני שזאת תכונת הבינה. ומעליו נמצאים חכמה וכתר, שהם מערכות מאוד רציניות ועליונות. חוץ מזה, מלמעלה יורד אור מיוחד מאוד שמוליד שתי תכונות, "אלדד" ו"מידד". כלומר, מלמעלה יורדות הרבה מאוד מערכות הנהגה.

התפקיד של משה הוא להעביר את כל הרצונות של הנשמה האנושית הכללית מפרעה, ממצרים, דרך היציאה ממצרים, חציית ים סוף, מעמד הר סיני וחציית המדבר עד לכניסה לארץ ישראל. ושום דבר מעבר לזה. משה מדבר בתורה רק על הדרך הזאת. אבל מהדרך הזאת נהיה לנו ברור גם כל השאר, כי התורה הרי מתחילה מאדם, האדם הראשון שמשיג את מחשבת הבריאה. יש גם מקורות אחרים שתחת הדמויות שלהם לא מתכוונים לאנשים, אלא לכוחות הנהגה שעובדים הלאה, לאחר משה.

אך אין נביא גדול יותר ממשה. ואילו אלדד ומידד נמצאים קצת בצד ומנבאים אחרי משה, על העתיד. לכן נדמה לנו שמישהו מהם גדול יותר, מישהו קטן יותר, למרות שהתורה לא מדברת ברמה כזאת. פשוט מדובר בה על קיום שרשראות מקבילות של הנהגה שכוללות את משה, שבעים חכמים, אלדד ומידד שבהמשך ייכנסו לארץ ישראל ויובילו לאורך זמן את העם עד לבניית בית המקדש. כלומר אלדד ומידד נמצאים תחת הנהגה ישירה של הבורא, והולכים במקביל למשה..

את אותו הדבר אנחנו לומדים ב"תלמוד עשר הספירות", בו מתוארות שתי מערכות עליונות: אבא ואימא. זה לא בני אדם, אלא תכונות של הבורא שמחולקות להשפעה וקבלה. ישנה ביניהם חלוקה שעוברת במקביל לקווים הרגילים. אנחנו צריכים להיכנס בהדרגה לרוח הזאת ולהבין שבתורה מדובר, אפילו לא על תכונות של אדם אחד, אלא על קשר בין בני האדם. התורה מיועדת רק כדי שנשיג את הקשר הזה, שנגלה בה את כל מה שמסופר בה, את כל הדרך שלנו עד גמר התיקון, ובו-זמנית נתחיל להשיג את המדרגות העליונות: מצב מחוץ לזמן ומקום.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 25.2.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest