דף הבית / שפה ללא מילים

שפה ללא מילים

שאלה: לאחרונה חגגו יום שנה נוסף ללידתה של שפת האספרנטו. זה היה ניסיון ליצור שפה שמאחדת את כל בני האדם. הניסיון טוב והמחשבה נהדרת, אבל בסופו של דבר זה לא הצליח. למה? הרי הכוונות היו נכונות: שכולם ידברו בשפה אחת.

תשובתי: לשם מה? זה לא טבעי. פעם, בהיותנו קרובים זה לזה, דיברנו בשפה אחת. זה היה בבבל העתיקה. אחר כך, התחלנו פתאום לדבר בשפות שונות לפי המידה של הדחייה ההדדית. זה נקרא "מגדל בבל", כאשר בני אדם הפסיקו להבין זה את זה מבפנים. הם התרחקו פנימית זה מזה, לפי הכמיהות שלהם, לפי התכללותם זה בזה הם פשוט הפכו לזרים ולכן הפסיקו להבין זה את זה. עד שהגיעו למצב שהחלו לדבר בשפות זרות. משם החלו להיווצר כל השפות שבעולם. לכן בני האדם גם התפזרו לכיוונים שונים וכך אנו חיים עד היום.

שאלה: אז למה שלא תופיע שפה שתחבר בין כולם? בכל זאת בשפת האספרנטו מדברים שני מיליון בני אדם.

תשובתי: אף אחד מהם לא מדבר. שני המיליון האלה מתקשרים כחובבנים בחוג. דבר לא ייצא מזה, עד שאנשים ירגישו שוב שהם צריכים להיות משהו אחד, שיש להם איזה בסיס משותף, שאיפה משותפת. אז הם יגלו שקיימת שפה משותפת שבה כולם יוכלו לדבר. תתגלה שפה פנימית של האדם. בני אדם פשוט יבינו זה את זה אפילו ללא מילים, הם ישדרו מחשבות זה לזה בצורה פנימית. שפה כזאת תופיע בהכרח!  אבל רק לאחר שהאנושות תרצה להיות יחד.

שורש השבירה שהתרחשה בבבל, היה האגו. אם נתעלה מעליו, אנחנו שוב נתחבר בהבנה של אחד את השני. לשם כך אין לנו צורך בשום שפה.

לכן, שפת האספרנטו לא תועיל. זו אותה בבל עם מגוון של שפות. מהערבוביה הזו עשו "סלט", שרק מזכיר את השבירה הקודמת, את הריחוק.

שאלה: אם בני אדם באמת ירצו להתחבר, להפוך לאחד שלם, אז השפה תופיע מעצמה?

תשובתי: כן. עליהם לדאוג להתקרב רוחנית, נפשית זה לזה, ואז כולם יבינו באיזו שפה להתקשר ביניהם.

מתוך תוכנית טלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 27.7.2017

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest