דף הבית / אקטואליה / שנה חלפה שנה באה

שנה חלפה שנה באה

שאלה: שנת 2022 הסתיימה. כרגיל בימים אלה האנושות עורכת חשבון נפש, מפיקה לקחים מהשנה החולפת ומתבוננת מחדש על השנה הקרובה. אם נציין את האירועים הבולטים של השנה חולפת, אפשר למנות את המלחמה בין רוסיה לאוקראינה שהולידה משבר עולמי בתחומי המזון, האנרגיה והכלכלה, את אסונות הטבע בחסות משבר האקלים, את שינויי ההנהגה בישראל, באירופה ובדרום אמריקה, את מהפכת החיג'אב של נשות איראן, מגפת הקורונה שעדיין מדבקת, ועוד. איך היית מסכם את השנה החולפת?

תשובתי: זו הייתה שנה לא טובה, שהתגלו בה הרבה מאוד בעיות. בכלכלה הבינלאומית והלאומית, במסחר, בתעשייה, ביחסים בין בני אדם, בין עמים ובין המדינות. ודאי שיש כמה סיבות ידועות ובולטות כמו רוסיה, שפתאום פתחה במלחמה עם אוקראינה. לא נראה לי שזה יגמר מהר, ולא נראה לי שזה יגמר טוב. אנחנו נצטרך ללמוד מהקשיים, ולכולם יהיה קשה.

שאלה: גילוי הרע שנחשף השנה, הכשל בקשרים בינינו שהשליך על כל מערכות החיים שלנו, זה לרעתנו או לטובתנו? האם אפשר לתעל את זה למקום טוב יותר בשנה הקרובה?

תשובתי: האנושות לא לומדת כל כך מהר וכל כך הרבה. אני לא חושב שהשנה תהיה שנה טובה, וגם השנים הבאות, עד שנלמד את הדברים, עד שנפתח יחסים חדשים עם צירי לידה מאוד לא נעימים.

שאלה: האם לפחות למדנו משהו, אפילו אם על דרך השלילה?

תשובתי: לא, לא למדנו דבר, לא בפוליטיקה, לא בכלכלה ולא במלחמה או שלום. האנושות לומדת לאט מאוד, והיא עקשנית בלימוד משהו טוב.

שאלה: למה זה בנוי כך שלוקח לנו כל כך הרבה זמן לעכל ולהבין?

תשובתי: זה כמו עם ילדים, יש ילדים שלומדים מהר, ויש כאלה שלא רוצים ללמוד ולא לומדים בכלל. ואנחנו עם האגו הגדול שמסרבים ללמוד. אומנם הדברים מובנים וידועים, אבל אנחנו לא רוצים ללמוד מהם איך להגיע לחיים טובים, בטוחים, שקטים ורגועים.

שאלה: אלה שלבי התפתחות טבעיים?

תשובתי: האנושות צריכה לעכל גם את זה וגם שהיא צריכה להשתנות. בלית ברירה עלינו "לחתוך" את החלקים הקטנים מהאופי האגואיסטי שלנו, וכך לתקן ולהתקדם לטוב.

 

מתוך ישיבת כתבים, 27.12.2022

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest