דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / שלושה פרמטרים של אמונה

שלושה פרמטרים של אמונה

שאלה: היסוד של כל הדתות הוא האמונה ולא הידע. כל הדתות במידה זו או אחרת מציבות הגבלות ואיסור על השגת חוקי היקום. למה?

תשובתי: מפני שדתות אינן עוסקות בהשגת הכוח העליון, אין להן את האפשרות הזאת, הן קיימות ב”חושך”. אם האדם היה משיג את המציאות האמיתית לא היו דתות, הייתה נשארת רק חכמת הקבלה. לכן הדתות מעוניינות באמונה עיוורת, כך הן מדכאות את הופעתן של שאלות על משמעות החיים בקרב בני האדם. תפיסת העולם של אדם דתי היא פנאטית והוא מתקדם ללא מטרה מול העיניים.

הערה: אבל המושג ״אמונה״ מגיע דווקא מתוך הדתות.

תגובתי: זו אמונה דתית, כאשר האדם מקבל ללא ערעור את כל הנחות היסוד מבלי להרגיש ולתפוס אותן.

הערה: בכל מקרה זו מדרגת האדם, הרי קשה לדלג עליה ולהגיע לאמונה למעלה מהדעת.

תגובתי: זו לא מדרגה, אלא רק תפיסות מוטעות וצעד אחורנית. קיימים שלושה פרמטרים של אמונה: אמונה למטה מהדעת, אמונה בתוך הדעת ואמונה למעלה מהדעת. כאשר אני מאמין במה שאני רואה זו אמונה בתוך הדעת. כאשר אין לי צורך בהוכחות, אני פשוט מקבל את מה שאומרים לי ונוהג בהתאם, כמו ילד קטן זו אמונה למטה מהדעת וזוהי הדת, אומרים לי כך ואני מאמין, מבלי לבדוק שום דבר.

כאשר אני מתעלה מעל לאגו שלי ומתחיל להשיג את המתרחש, זו אמונה למעלה מהדעת ובה עוסקת חכמת הקבלה. מכאן נובעת הניגודיות בין אמונה למטה מהדעת, כלומר הדתות, ואמונה למעלה מהדעת, כלומר חכמת הקבלה. בחכמת הקבלה צריך להשתוקק להשגה ולא לאמונה. הכרחי להגיע בה להשגה, ל"גיעה", "להריח", כמו ילד קטן שלוקח הכול לפה מפני שזה הכי בטוח. כך גם אנחנו צריכים לטעום הכול. לכן השגה של העולם העליון נקראת "טעמים", זה נובע דווקא מהאינסטינקט להרגיש הכול בפה, כהרגשה הכי בטוחה, הכי נכונה והכי קרובה אלינו. אני הרי לא יכול לקחת לפה משהו מתוק ולהרגיש מרירות רק מפני שאתה טוען שזה מר. כך גם כאן, אין מקום לאמונה.

מתוך שיעור בשפה הרוסית, 24.1.2016

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest