דף הבית / קבלה לעם / ספר הזוהר / שיעור זוהר, פרשת השבוע, 31.10.12

שיעור זוהר, פרשת השבוע, 31.10.12

parashat-hashavua-70.jpg

פרשת השבוע: פרשת "וירא", זוהר לעם, קטעים נבחרים

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו | MP4

להלן קטעי המקור שעליהם התבסס השיעור:

פרשת השבוע – פרשה "וירא"

תקציר הפרשה:

בתחילת הפרשה, מסופר על שלושה מלאכים שבאן לבקר את אברהם.
אחד מהמלאכים מספרים שייוולד בן לשרה, ושרה צחקה כששמעה את דבריו, משום שהיא ואברהם כבר היו זקנים.
לאחר מכן הולכים המלאכים להחריב את הערים סדום ועמורה, בגלל החטאים הרבים שהיו שם. אברהם מתמקח עם הבורא ומבקש ממנו רחמים, משום שייתכן שיימצאו בערים חמישים צדיקים. כשלא נמצאים מספר כזה של צדיקים, אברהם ממשיך לבקש עבור מספר פחות של צדיקים, ולבסוף לא נמצאו אפילו עשרה צדיקים.
המלאכים מגיעים לסדום, פוגשים בלוט, בן אחיו של אברהם, שמפציר בהם להתארח בביתו. אנשי העיר באו לביתו של לוט ודרשו שיוציא את האורחים כדי שיעשו בהם שפטים. לוט סירב, והמלאכים מורים ללוט לצאת עם משפחתו מן העיר. הבורא החריב את סדום ועמורה באש וגופרית. אשת לוט לא צייתה להוראת המלאכים, הסתכלה לאחור והפכה לנציב מלח.
לוט ושתי בנותיו התחבאו במערה, הבנות היו בטוחות שלא נשאר עוד איש בעולם, מחליטות לשכר את לוט ומולידות ממנו ילדים.
אברהם עבר לגור בעיר "גרר", ושרה נלקחה ממנו לאבימלך. הבורא מתגלה לאבימלך בחלום ומורה לו להחזיר את שרה לאברהם.
שרה יולדת את יצחק, ואברהם מל את בנו בגיל שמונה ימים.
שרה דורשת מאברהם לגרש את הגר ובנה ישמעאל, והבורא אומר לאברהם לשמוע בקול שרה.
אבימלך ראה שהקב"ה מברך את אברהם בכל מעשיו ולכן ביקש לכרות ברית עם אברהם, שמצידו הסכים לכך.
בסוף הפרשה מסופר על הניסיון שהעמיד הבורא לאברהם. עקדת יצחק.
הבורא ציווה את אברהם להעלות את בנו, יצחק, לעולה.
מלאך עצר את אברהם ברגע האחרון, וכעת מובן שאברהם באמת ירא את הבורא. לבסוף, אברהם מבחין באיל הנאחז בסבך ומעלה אותו לעולה. המלאך מברך את אברהם שצאצאיו יהיו רבים, על כך ששמע בקולו של הבורא.

***
קטעים נבחרים מתוך הספר "זוהר לעם"

1. "וצריכים לכל ג' המלאכים, כי אחד היה לרפאהו מן המילה, וזהו רפאל שהוא בעל הרפואות. ואחד היה לבשר לשרה שתלד בן, וזהו מיכאל, משום שהוא הממונה על צד הימין, וכל טוב והברכות שמצד ימין נמסרו בידיו.
ואחד היה להפוך את סדום, וזהו גבריאל, לשמאל, הממונה על הדינים שבעולם. כי מצד שמאל הוא הדין, והפעולה הוא ע"י מלאך המוות, שהוא שר הטבחים של המלך המוציא לפועל את הדינים שנדונו ע"י גבריאל".

פרשת "וירא", מאמר "והנה שלושה אנשים", אותיות נ"ד – נ"ה

2. "ודאי צריך לומר, את אברהם, שהוא היה צריך להכלל בדין, כי לא היה שום דין באברהם מקודם לכן, אלא כולו חסד, ועתה נכלל מים באש, חסד בדין. ואברהם לא היה שלם עד עתה, שנתעטר לעשות דין ולתקן הדין במקומו. כי אין הארת החכמה אלא בקו שמאל. וע"כ מטרם שאברהם נכלל ביצחק, קו שמאל, לא היה שלם, שהיה מחוסר הארת החכמה, וע"י מעשה העקדה נכלל ביצחק ונתעטר על ידו בהארת החכמה, ונשתלם. כמ"ש, שנתעטר לעשות דין, בעקדה, וע"י זה ניתתקן הדין, הארת שמאל, במקומו, שנכלל במקומו של אברהם, בחסד".

פרשת "וירא", מאמר "והאלקים ניסה את אברהם", אות ת"צ

3. "אין מי שיוכל לדעת נשמתו של אדם, אלא מכוח אלו אברי הגוף ואלו המדרגות של אברי הגוף המגלות פעולות הנשמה, משום זה הנשמה נודעת ואינה נודעת, נודעת ע"י אברי הגוף, ואינה נודעת ממהותה עצמה. כך הקב"ה נודע ואינו נודע, משום שהוא נשמה לנשמה רוח לרוח, גנוז ונעלם מכל. אבל להזוכה באלו השערים, המדרגות העליונות שהם פתחים לנשמה, נודע לו הקב"ה. ונמצא שנודע ע"י מדרגות העליונות שהם פעולותיו, ואינו נודע מצד מהותו עצמו".

פרשת "וירא", מאמר "והנה בן לשרה", אות קנ"ה

***

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest