דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / שיעור זוהר, פרשת השבוע, 30.12.11

שיעור זוהר, פרשת השבוע, 30.12.11

parashat-hashavua-70.jpg

פרשת השבוע: פרשת "ויגש", זוהר לעם, קטעים נבחרים

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו

להלן קטעי המקור שעליהם התבסס השיעור:

פרשת השבוע – פרשה "ויגש"

תקציר הפרשה:

בסוף הפרשה הקודמת, האשים יוסף את אֶחיו על גניבת גביע הכסף, ודרש להשאיר אצלו את בנימין ולשלוח את שאר האחים בחזרה לארץ כנען. יהודה מסביר ליוסף בפירוט שמוטלת עליו אחריות מלאה להחזיר את בנימין ליעקב, שנשבע על כך ליעקב, ואף מציע להישאר כעבד במקום בנימין.
יוסף מחליט לגלות את זהותו לאֶחיו, מסביר כיצד התגלגלה מכירתו לטובה, וכיצד הוא מסוגל כעת לכלכל את משפחתו במהלך הרעב השורר במצרים ובכנען. לאחר פיוס הדדי הוא שולח את האחים, עם עגלות וציוד שמספק פרעה, חזרה לכנען, כדי שהמשפחה כולה, עם יעקב, תבוא למצרים.
יעקב אינו מאמין לכל זה, ורק לאחר שהאחים הראו לו את המנחה שיוסף שלח הוא שמח מאוד על כך ואמר שרוצה לרדת למצרים לראות את יוסף טרם מותו.
בדרך למצרים, בבאר שבע, יוסף עושה עצירה ומקריב קורבנות. הבורא מתגלה ליעקב ומבטיח לו שזרעו יהיה גוי גדול בארץ מצרים ולבסוף ישוב לארץ ישראל.
יעקב והאחים מגיעים למצרים, לארץ גושן. יוסף מגיע לפגוש אותם בארץ גושן ובוכה למראה אביו. יוסף מסביר שפרעה רוצה לפגוש אותם, ומתדרך את האחים לומר לפרעה שהם רועי צאן כדי שפרעה ישכן אותם באזור נפרד בארץ מצרים.
יוסף הציג את אֶחיו לפרעה, ולאחר כך את יעקב שבירך אותו. פרעה מרשה שהם ישכנו בארץ גושן וינהלו את תבואת מצרים.
הרעב ממשיך, המצרים רעבים ללחם ונותנים כסף, מקנה, אדמות ולבסוף את עצמם לעבדים לפרעה בתמורה למזון.
יוסף קובע מערכת מיסוי, לפיה פרעה מחזיק בכל הנכסים, מספק למצרים זרעים לעבודת האדמה והם מחזירים לו חמישית מן היבול.

***

קטעים נבחרים מתוך הספר "זוהר לעם":

1. "ויגש אליו, הוא התקרבות עולם בעולם. התקרבות של עולם התחתון, הנוקבא, נפש, יהודה, לעולם העליון, יסוד דז"א, רוח, יוסף. כדי שיהיה הכל אחד. משום שיהודה היה מלך ויוסף היה מלך, נתקרבו זה לזה, ונתאחדו זה בזה".

פרשת "ויגש", מאמר "נפש רוח נשמה", אות כ"ב

2. "ועגלה הזו, היו ישראל תחת ממשלתה רד"ו (210) שנים, שרק בכדי לברר עגלה הזו, שהיא ו"ק דשמאל, היו ישראל תחת קליפת מצרים כמה זמנים וכמה שנים. כי יותר משיעור זה, המכונה עגלה, אסור לקחת ממצרים".

פרשת "ויגש", מאמר "קחו לכם עגָלות לטַפְכם", אות קי"ב

3. "בית פרעה, מרמז על הבינה, בית, שממנו מתפרעים ומתגלים כל האורות וכל הנרות. ספירות הנוקבא המכונות נרות, וכל מה שהיה סתום נגלה משם. ע"כ נקראת הבינה, בית פרעה".

פרשת "ויגש", מאמר "והקול נשמע בית פרעה", אות ק"ד

4. "התפילה אינה אותו קול הנשמע, כי היא חכמה בלי חסדים שאינה נשמעת. ומה היא תפילה? היא קול אחר התלוי בקול הנשמע, שצריכה לקבל חסדים מז"א שהוא קול הנשמע, ואז החכמה שבה מתלבשת בחסדים והיא נשמעת.
ומשום זה אין אדם צריך להשמיע קולו בתפילתו, אלא להתפלל בלחש, בקול שאינו נשמע, כבחינת הנוקבא, שהיא תפילה, וע"י תפילתנו מיחדים הקול שאינו נשמע, עם ז"א, קול הנשמע".

פרשת "ויגש", מאמר "והקול נשמע בית פרעה", אות צ"ט-ק'

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest