דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / שיעור זוהר, פרשת השבוע, 06.09.12

שיעור זוהר, פרשת השבוע, 06.09.12

parashat-hashavua-70.jpg

פרשת השבוע: פרשת "כי תבוא", זוהר לעם, קטעים נבחרים

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו | MP4

להלן קטעי המקור שעליהם התבסס השיעור:

פרשת השבוע – פרשה "כי תבוא"

תקציר הפרשה:

בפרשה מובא החלק האחרון של הנאום שנשא משה בפני עם ישראל לפני מותו.
בפתיחת הפרשה, מפורטת מצוות הביכורים: "וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה… וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם … וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה … וְהִנַּחְתּוֹ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ".
בהמשך, מזכיר משה את מצוות המעשר, וגם מזהיר את בני ישראל לשמור את מצוות ה':
"אֶת ה' הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו וּמִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלו"
משה וזקני ישראל מצווים את העם שכאשר יעברו את נהר הירדן, עליהם להציב אבנים גדולות, לבנות מהן מזבח, ולכתוב עליהן "את כל דברי התורה הזאת באר היטב".
משה מציין מעמד מיוחד שיתרחש בצורה הבאה:
השבטים האלו – שִׁמְעוֹן וְלֵוִי וִיהוּדָה וְיִשָּׂשכָר וְיוֹסֵף וּבִנְיָמִן – יתייצבו על הר גריזים.
והשבטים האלו – רְאוּבֵן גָּד וְאָשֵׁר וּזְבוּלֻן דָּן וְנַפְתָּלִי – יתייצבו על הר עֵיבָל.
ובמעמד מיוחד זה, ייאמרו הלויים קללות וברכות.
לסיום מזכיר משה על שהבורא עמד לצידם ביציאת מצרים ובמשך 40 שנה במדבר, ולכן עליהם לקיים את מצוות ה'.

***
קטעים נבחרים מתוך הספר "זוהר לעם"

1. "לבבך פירושו, יצר הטוב ויצר הרע, השוכנים בלב, נכללו זה בזה, והם אחד. ואהבת את ה' אלקיך בכל לבבך, היינו בשני יצריך, ביצר הטוב וביצר הרע. שיהפוך מדות הרעות של יצר הרע להיות טובות, דהיינו שיעבוד עמהם את ה' ולא יחטא על ידיהם, ואז ודאי אין עוד הפרש בין יצר הטוב ליצר הרע, והם אחד".

פרשת "וארא", מאמר "וידעת היום והשבות אל לבבך", אות צ'

2. "אבנים, הן מדרגות המלכות, שנקראת אבן. וכשהמלכות היא בשליטת השמאל בלא ימין, האבנים מתקשים מאד, ואז הן מפולמות. והן מונחות על התהום, שמחמת דינים דשמאל הן סותמים מוצא המים, חסדים. וכדי שהעולם יוכל להתקיים, הן מתנקבים ע"י המסך דצ"א. ויוצאים המים דרך הנקבים, ועי"ז מתקיים העולם".

פרשת "משפטים", מאמר "הסבא", אות רי"א

3. "והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים מתחילה. ואח"כ, והצלתי אתכם מעבודתם. ואח"כ, וגאלתי אתכם. והרי היה לו לומר מתחילה, וגאלתי אתכם, אח"כ, והוצאתי אתכם. אלא עיקר הכל אמר תחילה, כי רצה הקב"ה לבשר להם מתחילה את היפה מכולם, היציאה ממצרים. והרי יפה מכולם הוא, ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלקים".

פרשת "וארא", מאמר "והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי", אותיות נ"ב- נ"ג

***
קטע נבחר מתוך כתבי רב"ש

4. "ויש לו תמיד עליות וירידות, שפעם מתגבר השכל ופעם מתגבר הלמעלה מהדעת. ותמיד הוא חושב, מתי יבוא הזמן, שאני אוכל לקבוע את העבודה שלי בתוך הדעת, שאז יהיה לי בסיס חזק, כיון שאני יוכל לבנות הכל על פי שכל. ובטח אז לא תהינה לי שום ירידות בעבודת ה', כדרך כל הדברים הבנויים על השכל הבריא. אבל הוא לא יודע, שמזה שהוא מקוה להשיג, לא ישיג ברכה אלא קללה, כי בתוך הדעת הוא מקום אחיזה לס"א כנ"ל, שהקב"ה בחר, שאלו שרוצים להגיע לידי דביקות ה', דוקא בלמעלה מהדעת זוהי הדרך האמיתית להשיג התקרבות ה'".

כרך א', מאמר "כשאדם יודע מהי יראת ה'"

***

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest