שיעבוד או חופש

שאלה: האם לאחר כל המהפכות שהתחוללו באירופה וברוסיה הוטבו זכויות האדם והחופש שלו?

תשובתי: בהקשר למהפכות, ישנן הטבות מסוימות בזכויות האדם, אך לא מפני שבני האדם הפכו להיות טובים יותר, אלא מפני שזה מועיל לכולם. אדם "חופשי" הוא מפותח יותר, יכול לספק את צרכי משפחתו ועצמו, לנסוע לחופשה וכדומה, לשם כך הוא עובד יותר ומתמקצע וכך מגדיל את ההכנסה. באופן כזה זכויות העובד מועילות יותר ל"בעלי הבית", הם מרוויחים העיקריים. זה כך מפני שהכול מושתת על האגו שכל הזמן מתפתח והופך להיות נוקשה יותר ובמקביל "מתכסה" בכל מיני חוקים. גם אם מתגלה פשרה לזמן מה, כמו בחמישים השנים האחרונות באמריקה, אזי הפשרה דועכת. בשנים הקרובות נהיה עדים ליחס אחר לגמרי בין בני האדם.

הערה: ולמרות זאת בימינו יותר קל ובטוח לחיות מאשר לפני כמה מאות שנה.

תגובתי: לא כדאי לערוך השוואות מסוג זה, לא ניתן להשוות בין מה שהיה לפני אלף שנה להיום. אולם בהתאם לאגו המפותח שלנו, בני האדם לא הפכו טובים יותר ביחסם לזולת. אנו משעבדים זה את זה יותר ויותר אבל בצורה מתוחכמת יותר.

שאלה: משמעות המושג "אגו" היא ניצול של אחרים לתועלת עצמית. האם כפועל יוצא האגו תמיד יישאר כפי שהוא?

תשובתי: האגו בימינו הרבה יותר גרוע. אנחנו לא מרגישים עד כמה אנו תלויים זה בזה, עד כמה אנו משועבדים זה על ידי זה בכך שאנו מבצעים את רצונם של המעבידים, של בעלי "פייסבוק", "גוגל" וכולי. הנוער שלנו כל הזמן מקליד בטלפונים הניידים, הם כמו רובוטים, נתנו להם עיסוק  והם לא יכולים לסרב לו. אז האם האדם משועבד או חופשי באמת?

מתוך שיעור וירטואלי, 29.04.2018

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest