דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / שילוב של כוחות מנוגדים

שילוב של כוחות מנוגדים

מתוך דברי "מדרש רבא", פרשת בלק: בלק היה ממוצא של אצולה, אבל לא שייך למשפחת המלוכה. הוא לא מואבי מלידה, אלא מדייני, ולכן בימים כתיקונם המלכתו לתפקיד זה הייתה פשוט בלתי אפשרית. אמנם במצב הנתון, זה התרחש הודות למוניטין שלו כלוחם חזק ומכשף מיומן. 

בלק היה במוצאו ממדיין, בדיוק כמו יתרו חותן משה, אשר אצלו משה עבר התמחות בת ארבעים שנה. יתרו, שהיה כראש של כל מדיין, הגיע למחנה של משה כשהיהודים החלו להתארגן במדבר והפך ליועץ שלהם, הוא עיצב את מערכת ההנהגה, המשפט, פתרון הבעיות של כל אותה המסה של בני האדם שיצאה ממצרים. לכן כל המבנה הפנימי של העם היהודי בנוי לפי החוק של מדיין.

מתוך דברי "מדרש רבא", פרשת בלק: לפני קבלת החלטה כלשהי, בלק החליט לברר מהו סוד ההצלחות הפנומנלי של היהודים. כיצד הם מנצחים עם אחרי עם.

לנצח עם אחרי עם, זה אומר להעלות את עצמם מעל האגו ולתקנו, שכבה אחר שכבה. זה נקרא "התקדמות במדבר". ועכשיו מדובר על כך, שהעם כבר עבר את המדבר והתקרב לארץ ישראל. יתרו הבין את ייעודם של היהודים ולכן התחבר עם משה. כאן מתרחשת העברה כפולה של האגואיזם והאלטרואיזם, תכונות של משה ותכונות של יתרו. ובאמצע נמצאים ציפורה, אשת משה, והבנים שלהם. כלומר התנועה לארץ ישראל הייתה בלתי אפשרית ללא התחברותו עם יתרוזהו שילוב מעניין מאוד של כוחות, תכונות ומערכות הפוכות ומנוגדות. דווקא מתוך תיאום נכון ביניהם, נולד מגע נכון עם הבורא. לא יכול להיות זה ללא זה, שני ההפכים צריכים להיות יחד ואז על רקע הניגודיות ביניהם מתגלה האמת שנמצאת לא שם ולא כאן, אלא למעלה, מעליהם, "והבורא מעליהם". אבל הודות לניגוד הנכון, אתה מסתכל כאילו דרך כוונת, דרך חריץ דק מדויק, ורק באופן כזה אתה יכול לראות את המטרה. לכן הכוחות המנוגדים נמצאים בדרגת משה. נאמר, שלא היה בעם היהודי נביא כמשה, ואילו בקרב אומות העולם כן היה, יתרו.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 8.7.2015

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest