דף הבית / אהבה / שיטת התעוררות האהבה

שיטת התעוררות האהבה

אנחנו רואים שבכל העולם חסר איחוד. השוק המשותף הוא דוגמה מובהקת לכך. האירופאים רצו ליצור את האיחוד, אך שכחו שהוא חייב להתבסס על הרצון החופשי, על ההשתוקקות לחיבור בין האנשים, המדינות והעמים.

לא מספיק פשוט לסדר קשרים בנקאיים, מסחריים וכו'. בימינו אפילו זה כבר לא עובד אם לא מחדירים פנימה את הקשר האנושי. היום, כדי להרוויח מהעסק חייבים לחזק את היחסים בין העובדים: סופי שבוע למשפחות, גני ילדים משותפים וכו'. בכל דבר מרגישים את החוסר של המרכיב האנושי.

אבל "האדריכלים של אירופה" לא לקחו זאת בחשבון, הם לא החדירו לתוכנית שלהם את החינוך האינטגרלי, לא לימדו את האנשים להתאחד למשהו שלם ולא סתם לשוק משותף. לכן הפרויקטים שלהם לא יצאו לפועל.

אנחנו בישראל צריכים לקחת זאת בחשבון. את התיקון חייבים להביא דרך אמצעי התקשורת. כבר לפני שש שנים דיברתי על כך בפורום בארוסה. צריך להשתמש בכלי התקשורת, ברדיו, בטלוויזיה, בעיתונות, באינטרנט, בתוכניות חינוכיות ובקורסים, במקומות העבודה ובבתי הספר. בכל מקום עלינו ליצור סביבה כזאת שתביא לאדם ידיעה על נחיצות החיבור על מנת להינצל.

העניין הוא לא ביחס אדיב אחד כלפי השני, כמו אצל ילדים שהמבוגרים מלמדים אותם לא לריב. היום אנחנו עומדים בפני בחירה מאוד קשה: או דרך הסכסוך או דרך החיבור. ואם לקחת בחשבון את כל אמצעי ההרס שיש ברשותנו, מאוד מסוכן ללכת בדרך הראשונה.

שאלה: אילו סכנות מאיימות על עם ישראל אם הוא לא ישתוקק לחיבור?

תשובה: בדברי הנביאים מוזכרים דברים מאוד לא נעימים. העם בכל זאת יצטרך לממש את ייעודו, תחת הלחצים של הצרות. כתוב, שכל הסבל שעברנו, כולל מלחמת העולם האחרונה – זה עוד לא הכול. "ידי נשים רחמניות בשלו ילדיהן שהיו לברות למו בשבר" (איכה, ד',י'). הוראות נוראות נותנים לנו בקשר לכך. וכל זה בוודאי על מנת לחייב את העם לבצע את משימתו של תיקון העולם.

קודם כל, הוא צריך להבין שלאף אחד בעולם אין שליטה על זה חוץ ממנו, ואין באפשרותו של אף אחד חוץ ממנו לממש זאת. ההסברים שהוא נותן לאומות העולם נחוצים אך ורק כדי שהם יבינו את התפקיד של עם ישראל, כדי שבדרך יפה ללא אסונות יחייבו אותו לפעול ויעזרו להתחיל את עבודתו. הרי התיקון נעשה באופן הדדי, כוללני, ועם ישראל צריך להסביר ולהפיץ את הידע על כך. ואחר כך את שיטת החינוך האינטגרלי שמסבירה איך להתחבר וממה להתחיל את התהליך.

על מנת ליזום אותו ולהציג את יכולת המימוש שלו, אנחנו יוצרים אווירה של חיבור ושיתוף פעולה, ולא רק בין היהודים. לכל מי שחי פה, לשכנים שלנו, וגם לכל העולם אנחנו רוצים להראות שזה אפשרי.

הרי גורלו של עם ישראל קשור באופן הדוק עם תיקון העולם. כתוב: "ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש" (שמות, י"ט, ו'). דווקא על מנת שדרך בני ישראל ניצוצות ההשפעה והאהבה יזרמו לכל אומות העולם. ואם העם לא יעמוד על כך ולא יממש את עצמו בהעברת האור לעולם, אז הוא יאבד את תפקידו בעיני העולם ויהפוך לחלק בלתי נחוץ.

העיקרון "ואהבת לרעך כמוך" הוא הבסיס של העם היהודי שנשמר בו מאז שאברהם ייסד אותו. אמנם, אלה לא סתם מילים יפות, אלא שיטה מציאותית של השגת האיחוד שמאפשרת לעורר אהבה המונית ולהתחבר באמצעותה, שכולם יהיו "כאיש אחד בלב אחד".

השיטה עצמה היא די פשוטה. האגו מתפתח בנו בצורה מהירה, זהו "קו שמאל", ואנחנו צריכים להגיע ל"קו אמצעי". בשביל זה אנחנו מתיישבים סביב "שולחן עגול" או בלעדיו, בקבוצות של עשרה אנשים ומתחילים לדבר על איחוד וחיבור. תוך כדי כך כל אחד מדכא את "קו השמאל" שלו, האגו, ומעלה את אותו החלק שמשתוקק לאהבה ולחיבור עם האחרים.

כתוצאה מכך, "קו שמאל" אצל כולם נמצא למטה, ו"קו ימין" עולה למעלה. כשמנסים להתחבר רואים שזה באמת אפשרי בזכות כוח האהבה, "קו ימין", ששורה בינינו. ואם אנחנו מצליחים להתחבר, אנחנו פונים לפיתרון הבעיות שנוצרות בתוך האגו, ב"קו שמאל". בסוף מסתבר שזה בכלל לא קשה לשלב אותם יחד – ומהשילוב הזה בתוכנו נוצר "הקו האמצעי".

עכשיו אנחנו מבינים שלא במקרה בני ישראל עברו את הגלות – הם היו צריכים את האגו שרכשו שם. הרי דווקא הוא מעלה את ערך האהבה שהייתה שוכנת ביניהם בתקופת בית המקדש. בעברית, מקדש הוא "בית המקדש", כלומר הכלי הרוחני המשותף, המקום של השפעה הדדית, אהבה הדדית. בעולם העתיק העם היהודי השיג אותה במידה מסוימת, אך בעצם הוא אמור להגיע לבית המקדש השלישי. היום מעל האגו שהוא רכש בזמן הגלות הוא צריך לחזור לאותה האהבה ולהעלות אותה מעל "קו שמאל" עד הרמה שנקראת "בית המקדש השלישי".

מתוך השיחה 05.06.12

ידיעות קודמות בנושא:
עם ישראל: להחיות את הקשר ההדדי
ארץ האור
לתת דין וחשבון לעולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest