דף הבית / חינוך, ילדים / שיטה בסיסית להצלחה כללית

שיטה בסיסית להצלחה כללית

laitman_2010-05-24_0629_us.jpg

שאלה: מה החינוך האינטגרלי נותן לאדם, ומדוע הוא כה חשוב?

תשובתי: שיטת החינוך האינטגרלי זאת שיטה לשינוי המודעות שלנו ממודעות אינדיבידואלית למודעות אינטגרלית.

בהתאם לכך יש ליישם אותה בקבוצות, שמהוות דוגמה לחברה עולמית אינטגרלית רחבה, ושל הטבע כולו.

קבוצות כאלו מתאספות מאנשים מקריים, אך על מנת שיגיעו מהר ככל האפשר לתוצאות, עליהן לעבור מיון ראשוני. בקבוצה מתאספים אנשים שמבינים פחות או יותר זה את זה. רצוי שיהיו ממעמד דומה, מתרבות דומה, עם שפה משותפת, עם מנטליות משותפת, ברמה כלכלית שווה. מפני שזה בכל זאת משמעותי לאדם ההרגלים, הגישה לחיים, עד כדי כך שאנשים אינם מבינים זה את זה. כלומר, הכול כאן צריך להיות הומוגני.

הקבוצה לא צריכה להיות גדולה, לא יותר מ 30- 40 אנשים. אולם עבור שכבות אוכלוסיה שונות, נציגות שונה, נניח עבור נציגי תרבות, אומנות או נציגי מעמד הפועלים, עובדים טכניים, אנשי מחשבים, בנקאים ואחרים, בהתאם לרקע המקצועי המוסרי שלהם והשקפת עולמם יכולה להיקבע כמות האנשים בתוך הקבוצה. אם אלה אנשים עם צרכים אישיים גדולים, אז הקבוצה צריכה להיות קטנה יותר.

אחרי שהקבוצה התאספה, באופן טבעי נשאלת השאלה: "כיצד מתחילים לעבוד עימה? כמה פעמים בשבוע, כמה שעות ביום? עם מה באמת יש לנו עסק?".

אם אנחנו עובדים עם מובטלים, אז לפי הסיכום עם הממשלה, אנחנו מה שנקרא "מארגנים" אותם, כלומר מקנים להם תפיסה נכונה להבנת המציאות, שהאבטלה היא תופעה שקיימת ושאינה תלויה במשטר. פשוט ההתפתחות הטכנולוגית שלנו וההתפתחות הפנימית של האנושות, המשפחה, המדינה, החברה העולמית, הביאה לכך שעכשיו אנחנו עוברים למצב שונה, שבו האדם אינו צריך לעבוד ולהרוויח את לחמו בזיעת אפו, מפני שלכל אחד ולכולם יהיה הרבה זמן פנוי.

אבל הזמן הזה לא באמת פנוי שניתן לנו מהטבע ככה סתם: "תעשו מה שבא לכם", ואנחנו ממלאים אותו במי יודע מה. אם הידרדרנו לתוך משבר מסוים, שמגביל את כושר הקניה שלנו, עוצר את שעות הפנאי שלנו, מביא את האנושות לדיכאונות ובעיות שונות, אז עלינו להבין שאנחנו חייבים לעשות עבודה חברתית עצומה.

בראש ובראשונה היא צריכה להיות מכוונת לכך שהקבוצות שלנו, שהן מיני-חברה, בסופו של דבר תגענה להשתוות שלהן עם הטבע. כלומר, עלינו להביא אנשים שונים להבנה ההדדית המסוימת שהטבע דורש מאיתנו להתחבר, ובאיזו רמה החיבור מתממש, פנימי או משפחתי, בתוך החברה או מחוצה לה. אלה יכולות להיות ערים, כמו שפעם היו ישובים, ויכולות להיות מדינות או ארגונים עולמיים, קהילות וציביליזציות ענקיות, למשל, ציביליזציה אסיאתית עצמאית, ציביליזציה צפון אמריקאית או דרום אמריקאית עצמאית, אירופאית, אפריקאית וכן הלאה. כלומר אלה סוגי קהילות שונות, למרות שעל פי סימנים מסוימים כלשהם הן יכולות לא להרגיש כך.

מטרתנו היא לבנות מעליהם חברה כזאת שתביא את כל האנושות לאינטגרציה, להשתוות עם הטבע, מפני שכל שכבותיו, הדומם, הצומח והחי, נשלטים לחלוטין על ידי הטבע וממלאים אחר כל הוראותיו בצורה אינסטינקטיבית. אך מכיוון שברמות הללו אין שום בחירה חופשית, אלא דחפים טבעיים בלבד, שם לא יכולות להתעורר שום בעיות.

כל הבעיות מתעוררות באנושות, בכל אדם וביחס שלו עם האחרים, מפני שלאדם יש חופש בחירה, כיצד להתנהג, כיצד לנצל את עצמו ואת האחרים, לטובה או לרעה, והעיקר באיזון עם יתר הטבע, כמו כל שאר החלקים הקודמים, הנמוכים ממנו.

וכאן אנחנו צריכים ללמד את האנשים: מהו איזון עם הטבע, מהו הומאוסטזיס, תנאי לאיזון שמביא לנו את המצב הטוב ביותר, הנוח, השקט, המאוזן. הטבע מחייב אותנו לכך, כפי שניתן לראות גם בבעיות האקלים, בבעיות חברתיות, וכל שאר הבעיות. אנחנו יצאנו לדרגה כזאת שבשום פנים ואופן אנחנו לא יכולים לזלזל בתנאי האיזון.

עלינו ללמד את האנשים כיצד למצוא איזון בכל רמות הפעילות שלהם: בתוך האדם, במגעיו עם הזולת, בין בני זוג, עם הילדים, עם השכנים, עם חברה מצומצמת נניח באיזור כלשהו, עיר כלשהי, מדינה. ובסופו של דבר כיצד למצוא איזון אקולוגי עם הטבע כולו, כאשר אנחנו חלק מהאקולוגיה.

עלינו להציג את ההיסטוריה של התפתחותנו, לאן הגענו, מדוע עכשיו אנחנו עוברים תקופת משבר מיוחדת. עלינו להסביר שטבעו של המשבר הזה הוא בהפרת האיזון, שלא היה קודם מסיבת חוסר האינטגרליות, ועכשיו זה נדרש מאיתנו. כיצד אפשר להגיע לאיזון הזה, כיצד אנחנו יכולים ללמד את עצמנו, את המשפחה, את הילדים וכן הלאה. זאת בעיקרון העבודה בקבוצה. וזה כולל סוגים רבים ושונים של עבודות, חלקים תיאורטיים ומעשיים כמו משחקים שונים, מרכיבים שונים של עבודה מעשית, כאשר כולנו כמו הילדים משתדלים להבין מה דורשת מאתנו אמא-טבע, ורואים בתהליך הלימודי את השפעתנו על הטבע ואת תגובותיו.

העיקר להדגיש בכל מפגש את חשיבות הלימוד, מפני ששום דבר לא יספק לנו חיי רוגע וביטחון, למעט הכרת השיטה האינטגרלית. והיא הבסיס היום להצלחתנו בעתיד.

מתוך שיחה מס' 15 על החינוך האינטגרלי, 26.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
לפתור בעיות שאינן ניתנות לפתרון
ריפוי העולם הוא בחינוך האינטגרלי
קורס בחינוך הרמוני

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest