דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שגגות שהופכות לזכויות

שגגות שהופכות לזכויות

"ויקחו בני אהרן נדב ואביהוא איש מחתתו ויתנו בהן אש וישימו עליה קטרת ויקריבו לפני יהוה אש זרה אשר לא צוה אתם: ותצא אש מלפני יהוה ותאכל אתם וימתו לפני יהוה: ויאמר משה אל אהרן הוא אשר דבר יהוה לאמר בקרבי אקדש ועל פני כל העם אכבד וידם אהרן." (תורה, ספר "ויקרא", פרשת "שמיני", פרק י', פסוקים א' – ג').

אש, זה "אור חכמה", שאותו בני אהרן מנסים להגביה, לקדש, להעלות לדרגה הבאה. אבל אין ביכולתם לעשות זאת, מפני שהם מבצעים את אותה הטעות שעשה אהרן. אבל הטעות הזאת היא הכרחית לגילוי של אותה שכבת האגו שעדיין מסתתרת בכל המחנה, בכל העָם, בכל הקבוצה.

כרגיל, הכול מתגלה דרך טעויות, אין מה לעשות, כך אנחנו מתקדמים, כך נפתרות הבעיות שלנו.

ברגע שאהרן תיקן את החטא שלו עם עגל הזהב, מייד מתגלה הדרגה הבאה, הבנים שלו, נדב ואביהו, שרוצים לעשות עלייה עוד יותר גדולה. זה אותו אהרן, רק בדרגה הבאה שלו שנקראת "בנים".

הם מנסים להגיע במהירות לקירוב בין כל הנשמות השבורות, לכלול שם כאלה רצונות, שעליהם הם עדיין לא מסוגלים לבצע עבודה רוחנית, להתגבר על השאיפה שלהם לקשר ביניהם. כלומר, צריך כל הזמן למדוד בצורה מדויקת מאוד עד לאיזו דרגה אתה יכול להיות קרוב לאדם.

נניח, שאני ואתה חברים, יכולים להיפגש, לשבת בבית קפה, לנסוע יחד לטיול. אבל אם הייתי עובר לגור אליך או אתה אליי, אז בינינו היו צצות בעיות גדולות, מפני שבנו, בבני האדם, מתגלות כאלה תכונות אגואיסטיות, שאנחנו לא יכולים להסתדר איתן ולהתגבר עליהן. במקום שתהיה לי השתוקקות לקשר יותר גדול איתך, אני לא מצליח בשום אופן להיפטר ממחשבות שלא ניתן להתגבר עליהן, שאתה כבר סוף כל סוף תלך ממני.

באופן כזה, הכול צריך להיעשות בהדרגה. ואילו בני אהרן ביצעו פעולה שהקדימה את זמנה. אבל אם הם לא היו עושים את זה, אז הרע לא היה מתגלה. לכן, בחיי הקבוצה, בני האדם, כל אדם, תמיד ישנו איזה מכשול.

ככלל, בימינו הרגשת השבירה מתגלה בפעולות קבוצתיות. אבל זו אינה שבירה, אלא גילוי של הרע שמסתתר בנו שאותו אנחנו צריכים לגלות, להרגיש, ובשום אופן לא להצטער ולהתאבל עליו, אלא לשמוח ולהודות על הגילוי שלו. ואחר כך להתחיל לעבוד איתו, לתקן אותו.

שאלה: יוצא, שבהיותם לא מתוקנים, בני אהרן כאילו מדלגים מדרגה?

תשובתי: כל מדרגה מתחילה מהלילה: "ויהי ערב ויהי בוקר, יום אחד".

לכן הכול מתחיל מגילוי הרע. תמיד! לכן, ברגע שאהרן תיקן את חטא עגל הזהב, מייד התגלתה בו המדרגה הבאה, ה"בנים" שלו, שרצו להוסיף קשר עוד יותר גדול במה שעשה משה עם אהרן ועם העָם.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 15.01.2013

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest