דף הבית / כתבות שהתפרסמו ב YNET / שבט אחים גם יחד

שבט אחים גם יחד

האם שבטיות היא דבר טוב או רע? מה הכוח הטמון בה, שגורם לנו להתגעגע לתחושה הנוצרת בימי מלחמה? מהם הנזקים שחוסר שבטיות עלול לחולל לתחושת הביטחון שלנו, וכיצד נוכל להתגבר עליהם?

סבסטיאן יונגר, עיתונאי וסופר אמריקני, הקדיש את מרב שנות חייו לשהייה במלחמות בשדות קרב מסוכנים ברחבי העולם ובסקירתם לעיתונות. באחת הפעמים, כאשר שב לראשונה מתנאי השטח הקשים והדחוקים באפגניסטן אל חיק משפחתו האוהבת בעיר הגדולה ניו-יורק, חיכתה לו חוויה שלא ציפה לה: פתאום החלו להתעורר בו הפרעות דחק פוסט-טראומתיות, התקפי חרדה ודיכאון שלא ידע כיצד להתמודד איתם.

כחוקר מטבעו, הוא בחן את התופעה לעומק וגילה כי הוא לא בודד במערכה. מאות חיילים אמריקנים משוחררים חוו טראומה דומה, אך התגלית המרעישה של יורגן היתה, כי ביסוד הדיכאון נמצא געגוע עמוק אל הרגשת השבטיות והאחווה שחווה תחת אש הצלפים.

בעתות מלחמה החיילים ישנים יחד, אוכלים יחד ולוחמים יחד למען מטרה משותפת – וכתוצאה מהחיים השיתופיים נוצרת ביניהם אחוות אחים. אולם מרגע שהם מתנתקים מהשהות בקרב כקבוצה מלוכדת ומתחושת ה"ביחד" המשכרת ושבים אל החברה המפולגת והמנוכרת – מיד תוקפת אותם הרגשת הריקנות. ליונגר נדרשה למעלה משנה כדי להתגבר על המצב שרק הלך והחמיר, אך כתוצאה מהכאב הפרטי שלו נולדו תובנות בשם "שבט" – רב מכר שראה אור לפני כחצי שנה, הבוחן את התועלות שאיבדנו במרוצת השנים כשהתנתקנו מחיי השבט.

מה באמת איבדנו כאנושות כאשר עזבנו את העולם השבטי? האם המחיר שכולנו משלמים על אורח החיים האינדיבידואליסטי שלנו משתלם? ומה בכוחנו לעשות היום על מנת לבנות מחדש את חיי השבט שלנו, את הלכידות ואת האחדות החשובות כל כך לחוסן האישי והלאומי שלנו?

להמשך קריאת הכתבה ב – YNET

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest