דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / רק נס יכול לעזור

רק נס יכול לעזור

אפשר להרגיש את הגלות רק בתנאי שהאדם רוצה להגיע להשפעה, משקיע מאמצים רבים בכל דרך אפשרית ורואה שאינו מסוגל להשיג את הרצוי בכוחות עצמו.

ואז, לפי מידת הייסורים והיגיעה שלו, אפשר להגיד שהוא מרגיש בגלות כאילו שמחזיקים אותו בידיים וברגליים ולא נותנים לפרוץ לקראת ההשפעה. הוא מנסה בכל יכולתו להשתחרר, אך משהו עוצר אותו ולא נותן לו לעשות זאת.

הוא כביכול מצליח במשהו, אבל בסופו של דבר מסתבר, שכל זה היה למען עצמו. הוא מנסה שוב ומגלה שאת הכוח ואת המרץ הוא קיבל מהאגו שלו. הייתה לו כוונה לעשות את זה והוא הניח שפעולתו היא לשם שמיים, שהיא השפעה טהורה, ופתאום מתגלה שכל זה היה למען הרצון להנות שרימה אותו. כל זה מביא להרגשת השעבוד וגלות מצרים.

מתוך מאמרו של הרב"ש "מהו הברכה "שעשה לי נס במקום הזה" בעבודה":

"ויש לדעת, כי זה שהאדם נמצא תחת שליטת הרצון לקבל לעצמו, נקרא "גלות מצרים". כי בזמן שנכנסין לעבודה זו, מעט מעט מגלין לו מלמעלה את גודל שליטת הרע שבו, על דרך שכתוב "וייאנחו בני ישראל מן העבודה", היינו שהעבודה דלהשפיע, שהתחילו לעבוד, ראו שאין ביכולתם לעבוד עבודה זו, כי המצרים היו שולטים עליהם. והם ראו אז, שאין ביכולתם לצאת מגלות מצרים, אלא הקב"ה יכול להוציאם."

זהו כבר גילוי גדול – לגלות שקודם כל אני לא חופשי. ודבר שני, ממלאת אותי רוח הטומאה ששולטת עליי ומכריחה אותי לפעול רק בצורה אגואיסטית למען עצמי.

זה אפילו לא לטובתי, כי יש אני, ויש איזו רוח שנכנסה בי וממלאת אותי מבפנים. הרוח הרעה הזאת אוכלת אותי וכל הזמן דוחפת אותי לקראת פעולה למען עצמה ולטובתה.

אני נפרד מהרוח שקיימת בתוכי ושונא אותה, אך איני יכול לעשות איתה כלום. זה כמו גידול סרטני שבפנים ואני חולם להיפטר ממנו אך לא יכול. אחרי שאני מנסה בכל כוחי להשתחרר ממנו, אני מגלה שרק הכוח העליון שלמעלה ממני, רק נס, יכולים לעזור לי לסלק את רוח הטומאה הזאת שמחייבת אותי לפעול לטובתה בכל רגע וכל הזמן לחפש במה למלא את עצמי. בעצם, אפילו לא את עצמי, אלא אותה.

זוהי הרגשת השעבוד והגילוי שרק הכוח העליון מסוגל לחלץ אותי ממנו. אני כולי נמצא בשליטה הזאת שממלאת אותי וכובלת את ידיי. נשארה לי רק נקודת אבחון אחת שמתוכה אני יכול לראות שהכוח הזר הזה שולט בי ומסובב אותי. הוא היחיד שממלא את ליבי ושכלי.

דווקא מהנקודה הזאת שנותרה אני יכול להתקשר עם הבורא. אין ביכולתי לעשות שום דבר עם הרוח הזאת ושליטתה הזרה בתוכי. ולכן מופיע בי הצורך לפנות לבורא, בניגוד לשליטה הפנימית הרעה הזאת.

מתברר לי שיכולה להיות שליטה אחרת, טובה, ואני רוצה לפנות אליה. זה נקרא שאני מאתר את הבורא. כי מה שלפני כן תיארתי לעצמי ככוח העליון בכלל לא היה שייך לזה, אלא זה היה אותו הפרעה.

מתוך השיעור על מאמרו של הרב"ש, 01.04.2014

ידיעות קודמות בנושא:
הדחתו של מלך זקן וכסיל
"וזכרת כי עבד היית במצרים"
מסתבר, שאני עבד של פרעה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest