דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / צער הציבור בעיני הצדיק

צער הציבור בעיני הצדיק

מתוך המאמר של בעל הסולם, "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", קכ"ח: "אותו הבינוני, לא ציער עצמו עם הצבור, ואינו יכול לזכות משום זה לתשובה מאהבה, המהפכת הזדונות לזכויות ואת הרעות לתענוגות נפלאים כנ"ל, אלא כל השגגות והרעות שסבל, מטרם שזכה לתשובה מיראה, עדיין הן עומדות בעינן, מבחינת מדת רשעים, המרגישים רעות מהשגחתו ית', ומפני הרעות האלו שעודם מרגישים, אינו יכול לזכות ולהיות צדיק גמור."

אי אפשר להתקדם ללא התכללות בצער הציבור, כי כל מדרגה צריכה להיות שלמה בפני עצמה. לכן אין לאדם ברירה אלא להתכלל עם הציבור. זה קורה בכל מדרגה בדרך להשגת המדרגה של "צדיק" ו"צדיק גמור".

במצבים אלה יש דרגות רבות. כל הכלי מחולק להרבה חלקים ובכל אחד צריך להגיע לדרגת "צדיק", ואחר כך "צדיק גמור". לכן, לשם כך האדם חייב להכין את הרצונות, את החסרונות למילוי, כלומר, צרות. אנשים שואפים להשפעה, לחיבור, אך אינם מסוגלים לעשות זאת ומחפשים דרכים למשוך את האור המחזיר למוטב. והאדם חייב לספוג את כל הרצונות הללו מההתחלה.

דורשים ממנו לממש את הכלל "ואהבת לרעך כמוך" לא בבניית המקדש, אף על פי שהכלל הזה מסמל דווקא את הכלי הזה, בית המקדש – אלא כבר בעת מתן תורה. שאלו: "האם אתם מוכנים לעשות את זה?", לא "מסוגלים", אלא "מוכנים" ללכת על זה? אז, קדימה!

זה אומר, להתכלל בצער הציבור, הרי צריך להתכלל עם חסרונות הזולת כאילו הם החסרונות שלך. וכאן יש דיוק – אתה לא נכלל עם הזולת בדיוק במה שחסר לו במזון, משפחה, כסף, שליטה, ידע, אמנם אנחנו נכללים בזה ומרגישים את הצער של האנשים כי זה מה שחשוב להם בדרגה שלהם, אבל אנחנו צריכים לתרגם את זה לדרגה שלנו ולהבין שהסיבה לכך היא חוסר המאור המחזיר למוטב, חוסר האור העליון ברצונות שלהם.

הרצונות שלהם צריכים תיקון ולכן הם מרגישים כל מיני בעיות: מחלות, בעיות עם הילדים, במשפחה, כל מיני צרות. הסיבה לכך היא חוסר האור בכללות. אנחנו בדרגה שלנו מבינים את זה ומתרגמים את התפילה שלהם לתפילה שלנו (מ"ן). וזה אומר להתכלל בצער הציבור.

מתעוררת השאלה, כיצד אנחנו יכולים להתכלל ברצונות הרוחניים שלהם, אם הם בינתיים לא שואפים לרוחניות ורק מחכים למילוי הגשמי? נניח, שאני נמצא במדרגה 50, אבל הציבור הוא לא ה"פרצוף" התחתון שלי והוא לא נמצא במדרגה ה- 49 . האם אני יכול לראות את הרצונות שלהם במדרגה ה- 49?

העניין הוא, שאנחנו רואים את הרצונות של הציבור באותה המדרגה שבה אנחנו נמצאים, מפני שכל המדרגות כבר קיימות. ולכן במקום שלי אני יכול להתכלל ברצונות של הציבור באותה המדרגה. זה אומר, להעלות את רצונות הציבור לרמה שלי. לכן, אפילו צדיק גמור יכול להתכלל בצער הציבור שנמצא במצב גשמי לחלוטין, אפילו לפני תקופת ההכנה, לפני "לא לשמה". הרי, כל המצבים כבר קיימים בעולם הרוחני.

מתוך ההכנה לשיעור, 05.03.2014

ידיעות קודמות בנושא:
ההפצה מחייה את האדם
השתתפות בצער הציבור היא המפתח לגילוי הבורא
אני מסתכל על העולם ומצטער על הייסורים שלו

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest