דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ציר רוחני – ממלכות עד המלכות

ציר רוחני – ממלכות עד המלכות

שאלה: איזו תנועת כוחות מתוארת בספר הזוהר?

תשובתי: השינויים מתייחסים לציר האמצעי, הקו האמצעי. הוא עובר מהנשמות שנמצאות בעולמות בי"ע עד למלכות של עולם האצילות. משם לזעיר אנפין, מזעיר אנפין לישסו"ת בחלקה התחתון של הבינה. משם לחלקה העליון של הבינה לאבא ואמא העילאיים, ומשם לראש של אריך אנפין כלומר לכתר שלו ולחכמה. על מה שנמצא למעלה מזה איננו מדברים, כי שם הכול כפוף לחוקים של צמצום א', דרך עתיק וחמשת פרצופי עולם "אדם קדמון" עד המלכות של עולם אין סוף.

אחר כך, לפי אותו הקו האמצעי, ממלכות דעולם אין סוף, השפע יורד למלכות דעולם האצילות שבה נמצאות הנשמות. מה שמגיע אליה, עובר גם למטה, כיוון שכל אלה שייכים למבנה שלה. כך מתממשת התנועה הרוחנית, באמצעות עליית מ"ן (בקשות לתיקון) מלמטה למעלה וירידת מ"ד (תשובה) מלמעלה למטה. בתנועה הזו נמצאים כל הנבראים וכל מערכת העולמות. הלאה…

בנוסף לתנועה זו, מתרחשים תהליכים פרטיים בתוך המערכת בהתאם לתוכנית הבריאה, התעוררות מלמעלה בצירופים רבים שמתוכננים להביא את הנברא להשתוות הצורה עם האור. בחלק מהמקרים פועלים עליהם אורות מקיפים, זו השגחה כללית. במקרים אחרים ההשגחה הפרטית פועלת עליהם "לפי הקו". שורשיהם של כל הפעולות הללו נמצאים בעולם אין סוף, שם מצב א' ומצב ג' של המחזור הכללי מתמזגים יחד וקובעים את כל סדר הפעולות בתוך המלכות כדי להביא בזמן את כל חלקיה לתיקון כללי.

את התהליך הזה מלמדת אותנו חכמת הקבלה, כי חוץ מזה לא קיים שום דבר. כמובן שקיימות עוד מערכות רבות עם פרטים ומרכיבים אין-סופיים, מורכבים מאד, שנמצאים בקשר הדדי. אך איננו לומדים עליהם כיוון שהם אינם שייכים ישירות לעבודה שלנו. מתוך המערכת הכללית של העולמות ומערכות ההנהגה, המקובלים בוחרים תחום מאד צר שלא רק שייך אלינו, אלא יכול להיות דוגמה ללימוד על היחסים בינינו לאין סוף. חוץ מזה, מתוך התחום הזה המקובלים מאירים לנו רק את שטח, את צורת היחסים שתספק לנו את מירב המאור המחזיר למוטב.

את העולם הרוחני האין סופי הם מצמצמים למינימום ההכרחי, מצמצמים לחמישים גרם של "דייסת תינוקות". בתמצית זו הכול מחושב בדיוק: הוויטמינים, המינרלים, החומרים המזינים ותנאי ההזנה. על העולם הרוחני אפשר היה לכתוב אלפי ספרים, אך במקום תועלת הם היו מביאים לבלבול. כל ספרי המקובלים נכתבו רק כדי לעזור לנו למשוך את האור.

מתוך שיעור על הקדמת ספר הזוהר, 08.12.2010

ידיעות קודמות בנושא:
הפכים המתנגשים לנצח
עבודה בשני כיוונים
שושנה בין החוחים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest