דף הבית / ציטוטים מאלברט איינשטיין – חלק א'

ציטוטים מאלברט איינשטיין – חלק א'

הערה: אבקש את פרשנותך על ציטוטים אחדים מאלברט איינשטיין.

ציטוט ראשון: "רק טיפש זקוק לסדר, גאון שולט על הכאוס".

תשובתי: כן, אדם בדרך כלל משתוקק לסדר מפני שהוא לא יכול "לחבוק" את מה שנמצא לפניו. ואילו גאון להיפך. הוא מרגיש שהוא צריך להתמוסס בכאוס ואז הוא יראה בתוכו סדר פנימי. לא את הסדר שהוא מלביש על העולם הקיים, אלא את הסדר שמלכתחילה קיים בתוך העולם הזה.

ציטוט: "יש רק שתי שיטות לחיות את החיים: הראשונה, כאילו שניסים לא קיימים. השנייה, כאילו שמסביב רק נסים".

תשובתי: אם נסים לא קיימים אז הכול פשוט מאוד, הכול מובן. גם כולם רוצים להסביר לי: "למה אתה סובל? תראה, הכול כתוב בצורה פשוטה וטובה ואתה מנסה לעשות ניסיונות לא מובנים". סוג אחד של חיים הוא כאשר אנו משתדלים "לחבוק" על ידי השׂכל שלנו את מה שלא ניתן לחבוק אבל אומרים מראש: "מה יש שם? הכול פשוט וטוב". אנו "מחבקים" את כל זה בשׂכל שלנו.

וסוג אחר של חיים הוא כאשר אנו "מתמוססים" ברוחניות, בחלל, כאשר אנו מבינים שאנחנו לא מסוגלים "לטרוף" את זה וסבורים שאנחנו יכולים רק להיכנס לתוך זה, להתמוסס בזה. באופן כזה אנו תופסים את העולם בכך שנכנסים לתוכו. כלומר, אנו מכניעים את עצמנו, את השׂכל שלנו,  את האפשרויות שלנו. אנו רואים שהטבע מעלינו ולא שאנו שולטים על הטבע. כמו שאיינשטיין אמר: "אני כמו ילד קטן אוסף אבנים על שפת הים". רק באופן כזה אנו יכולים להיכנס לתוך הטבע ולהתחיל להבין אותו באמת.

הערה: אם כך אנו כביכול אומרים: "רק ניסים מסביב!".

תשובתי: כן וזו גישה נכונה למעשה, רק ניסים.

למה "ניסים"? מפני שעל ידי השׂכל שלי אני לא יכול לחבוק אותם אבל כאשר אני אומר שאלו הם ניסים ורוצה להיות בהם, אז אני מתחיל להבין אותם דווקא מתוך זה שאני מבטל את עצמי בפניהם.

ציטוט: "השׂכלה" זה מה שנשאר לאחר שנשכח כל מה שנלמד בבית הספר".

תשובתי: מה זה "השׂכלה"? כאשר אנו מעצבים או "מפרמטים" את המוח שלנו. באותו האופן שבו אנו מכניסים למחשב כל מיני תוכנות ואחר כך בעזרת התוכנות האלה מתחילים לעבד חומרים, לעבוד איתם, כך גם אופן ההשׂכלה צריך להיות בדיוק. כלומר, אין להשכלה כל חשיבות בפני עצמה אלא אך ורק לאחר שאני מתחיל להתייחס נכון לחיים בעזרתה, ואז אני מתחיל להעריך אותה.

שאלה: ומה זה אומר לשכוח בכלל מההשׂכלה?

תשובתי: את המקצועות שלומדים בבית הספר, היסטוריה, גאוגרפיה, מתמטיקה, ואת המשוואות, אדם יכול להבין. ובאוניברסיטה יש כל כך הרבה חומר חסר ערך אבל בכל זה יש בו צורך, כדי לפתח את השכל, לחשוב. או שאדם יידע רק לספור את העזים או הפרות שלו או שבכל זאת הוא צריך לדעת לעבוד עם הבנה.

מתוך תכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן" 26.02.2018

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest