דף הבית / חינוך, ילדים / ציביליזציה: אז מי מאיתנו ה"ברברי"?

ציביליזציה: אז מי מאיתנו ה"ברברי"?

דעה: (ס. ברונל, Brunel, כותב, גיאוגרף, "Libération", צרפת): במשך חמשת המאות האחרונות העולם התקיים בתנאים של שליטתה של אירופה, אשר הטילה על האנושות את הערכים ה"אוניברסליים" שלה, את הדמוקרטיה, זכויות האדם, השוויון בין האנשים, הזכות להתפתח.

היום העולם רואה את שקיעת המערב ודורש לעצמו את הזכות לשכתב את היסטוריית הכפיפות למערב שנמשכה מאות שנים. אירופה בכוח הכתיבה לעולם את הערכים, שהם כביכול אוניברסליים (על ידי סחר העבדים, הקולוניזציה-התיישבות), על מנת להוכיח את עליונותה, אך בעצם רק יצרה עניים ומודחים (מוגלים מהחברה).

העניים הם מחוסרי דיור, משפחות חד-הוריות, כל אותם אלה שבקושי יכולים למצוא את מקומם בעולם האינדיבידואליסטי החומרני. המודחים הם זרים או מהגרים, זקנים הנידונים לבדידות.

מה שווה תרבות, שבה אפשר למצוא את מקומך רק אם אתה צעיר, מושך מבחינה פיזית, בכושר טוב, עשיר, ואם אתה גבר.

האפריקאים סבורים שהאופן שבו אנו מטפלים בזקנים הוא בלתי מתקבל על הדעת. המוסלמים צוחקים על הביקורת שלנו כלפי ריבוי הנשים, מפני שהגברים הופכים למעשה את ריבוי הנשים לנורמה.

האסיאתים מזועזעים מכך שהאדם מסוגל לשים את החמדנות ותאוות הבצע מעל האינטרסים של הקבוצה.

חוסר השוויון הגיע לרמות איומות. העבודה איבדה את ערכה לנוכח הכסף ה"כל יכול" והרווח מהרכוש וההון.

ה"ברבריות" מציפה אותנו כאשר אנחנו נאבקים עם אלה שאינם מדברים את השפה שלנו ובעלי דת שונה, אנחנו יוזמים מלחמות "מוצדקות", אשר רק גורמות לכאוס ולאלימות. אנחנו נלחמים עבור נפט והגישה למקורות האנרגיה של אפריקה.

בכל מקום, המערב הבטוח בערכיו, ללא חשש מעונש, מדכא את הערכים של העמים שאותם הוא כביכול בא "לתרבת".

כיצד אנחנו יכולים לטעון שתרבות אחת היא מעל האחרות, אם היא מבוססת על גאוותנות, קסנופוביה (פחד מפני זרים), כיבוש, דחייה ושליטה?

התייחסותי: ללא ספק, התרבות המערבית שנחשבת למתקדמת והמפותחת מבחינה אגואיסטית, כבשה את העולם והטילה עליו את ערכיה. אך גם כל שאר העמים בעולם אינם מהווים דוגמה טובה. הגיע הזמן להתפתחותה של תרבות חדשה שהיא כוללנית, אינטגרלית, כאשר כל התרבויות, בהיותן שונות בינתיים כל אחת מהשנייה, מתחברות מעל כל השינויים על מנת להידמות לטבע למען ההישרדות.

ידיעות קודמות בנושא:
משבר התרבות האירופאית
היהירות הקולוניאלית של המערב
בלי הגה ובלי מפרש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest