דף הבית / משבר עולמי / צדק חברתי יכול להיות רק במשפחה

צדק חברתי יכול להיות רק במשפחה

בכל העולם נשמעות קריאות לצדק חברתי. אנחנו, מצידנו, צריכים להסביר לאנשים שאי אפשר להנהיג צדק חברתי בצורה מלאכותית. לא תעזור כאן החלוקה הסטנדרטית של האמצעים כמו בביטוח הלאומי. למשל, אם מיליונר מקבל אלף שקלים על הילד השלישי, אי אפשר להשוות את זה עם אותו האלף שמקבלת משפחה ענייה על בן שלישי. זה נקרא צדק?

כפי שמסביר בעל הסולם, מידת האמת אינה מאפשר להשיג צדק. אם תחלק לכולם בשווה – לא תקבל שום שוויון. אז איך אפשר לפתור את הבעיה?

לשם כך אנחנו צריכים להיות משפחה אחת. במשפחה אין שוויון, אלא כל אחד מקבל את שלו, וזה צודק, מפני שאנחנו מתייחסים לכולם באהבה. כשאני אוהב את כולם, יש לי אפשרות לעזור לאחד על חשבון האחר. בכך אני פועל על פי עקרון הערבות ההדדית, ולכן אני פועל בצדק. פשוט לא קיימת אפשרות אחרת.

ואת זה אנחנו צריכים להעביר לאנשים בהדרגה. הרי היום כל החברה רגישה יותר מפעם לחוסר השוויון, כולל אותם המגזרים שעד לא מזמן היו רחוקים מזה. בכל מדינה יש מספיק סיבות לחוסר שביעות רצון, והאפשרות היחידה להגיע להצלחה היא לחנך את העם לחיבור. לפי מידת החיבור, האנשים יגיעו להסכמה חברתית על צורת חלוקת המשאבים, בזכות ההשתתפות שלהם בסבלם של האחרים.

האם אתה יכול לדרוש לעצמך דיור בזול, כשלאחרים אין מה לאכול? הרי יש לנו "עוגה" משותפת, שאינה מספיקה לכסות את כל הדרישות. לכן, אם לא נחבר את העם למשפחה אחת, לא נגיע לשום דבר.

ולאחר מכן אנחנו נוכל להסביר שהרע הנוכחי הוא בעצם לטובה: הוא מאפשר לנו לתקן את עצמנו וללכת אל הטוב. הרי בזכות ההשתתפות ההדדית אנחנו נשתנה ונתחיל בעצמנו להתחלק במשאבים כשם שמתחלקים במשפחה. ואז לא נצטרך לפנות לממשלה, שבכל מקרה לא תעזור עם הנדבות המזויפות שלה. יש רק פיתרון אחד: חיבור העם.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "הקדמה לתלמוד עשר הספירות", 17.01.2012

ידיעות קודמות בנושא:
רוצים צדק חברתי!
כל העם סביב שולחן עגול
איך להשיג צדק חברתי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest