דף הבית / כללי / פרעה טוב ורע

פרעה טוב ורע

שאלה: מה זה "פרעה טוב שקיבל את היהודים"?

תשובתי: את המושג הזה צריך לבחון ביחס לאדם.

נדמה לנו, שהאגו מוביל אותנו קדימה: ציביליזציה, התפשטות, התרחבות. "אנחנו נטוס לכוכבים, נשיג ונדע הכול, נגלה! אנחנו, אנחנו, אנחנו!". זה אגואיזם בריא וטוב. הוא הכרחי, אחרת לא היינו מתפתחים.

למשל, אם לא היינו נוהגים בסבלנות עם הילד, וכל הזמן היינו מגבילים אותו, אז הוא לא היה מתקדם. לכן אנחנו כל הזמן נותנים לו להתפתח, אפילו בצורה אגואיסטית, לא חשוב איך, וכאשר הוא מגיע לגיל מסוים, נניח לגיל 13, אנחנו מתחילים ללמד אותו כיצד להגביל את עצמו.

נחשב, שעד הזמן הזה באדם נמצא רק היצר הרע. והחל מגיל 13 והלאה, תחת השפעת החינוך יכול להופיע הטוב. גיל 13, זה מושג מוסכם. בעל הסולם כותב על זה ב"הקדמה לספר הזוהר".

אני זוכר, כיצד הבן שלי, שלמד במוסדות דתיים, היה אומר: "מה אתה רוצה ממני? אני עכשיו רק בן 9, תחכה
עד גיל 13".

וזה נקרא "שבע שנות שׂובע", כאשר העם מרוצה מהכול. אנחנו משתדלים להתאחד ובהתחלה הכול בינינו טוב. האגו נוהג עמנו בסבלנות: "תפעלו במשותף. הכול טוב, הכול נכון". ואחר כך מתחילות להופיע בינינו מריבות ומחלוקות.

זה מה שקורה גם או עם אנשים מאוהבים, כאשר הם מתחילים לחיות יחד, או בכל תקשורת בין מדינות: "עכשיו אנחנו נתאם, נעשה את זה ואת זה ונשיג משהו! אנחנו, אנחנו, אנחנו, אנחנו!", הכול בסדר, אגואיזם הוא טוב, הכול נפלא, ופתאום מבפנים מחלחל משהו שלילי. מה שלא נעשה, בסופו של דבר, תמיד מופיעה הפְרָעה, קם פרעה הרע.

כאשר אתה מתחיל משהו, אז תדע, שאם אתה מבצע פעולות שאותן אתה לא מביא בעזרת אהבה וקשר הדדי, בעזרת שיטת חכמת הקבלה, לאיזון בין רע וטוב, אז הרע שבהתחלה מושך אותך וקוסם לך, אחר כך ממית אותך. "מלאך המוות" מושך ומפתה אותך, נותן טיפת רעל ואתה מת.

לכן בכל מקום, בכל הפעולות צריך לחפש את נקודת האיזון בין שני הכוחות טוב ורע.

מתוך התוכנית "שיחות על פסח" מס' 2, 18.3.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest