דף הבית / אהבה / פיצוי על ידי אהבה

פיצוי על ידי אהבה

"וְשֹׁחַד, לֹא תִקָּח: כִּי הַשֹּׁחַד יְעַוֵּר פִּקְחִים, וִיסַלֵּף דִּבְרֵי צַדִּיקִים." (תורה, שמות, פרשת "משפטים", פרק כ"ג, פסוק ח').

נכון להיום, הדברים הללו רלוונטיים לכולם, החל מפועל פשוט ועד לראשי ממשלה.

מבחינה רוחנית, "שוחד" נקרא, פיתוי האדם על ידי האגו שלו. כל מילוי של האגו שלנו נקרא "לקבל שוחד".

שאלה: אז מסתבר שכולנו בעולם הזה משוחדים?

תשובתי: לא משוחדים, אלא גנבים. אדם משוחד הוא אדם שמקבל את מה שלא מגיע לו, אך לא לוקח בכוח מהאחרים. ואנחנו גנבים, מפני שאנחנו גונבים מהאחרים, לפעמים בכוח. אפשר לכנות אותנו אפילו שודדים וגזלנים, אף על פי שאנחנו לא מרגישים את זה, כי אצלנו זה נחשב להתנהגות סטנדרטית.

מסתבר, שכל החוקים של העולם הזה הם "חוקי גנבים", כי כל העולם בנוי על האגו. כך פועל האגו. לא מדברים על כך שאדם מצא ברחוב מיליון דולר ולא החזיר לאף אחד, אלא על כך שאנחנו גונבים בצורה הכרתית ונהנים מהגניבה.

לא מדובר רק על קבלה, אלא כמו שאומרים: "מים גנובים ימתקו". זוכרים את הסיפור על נסיכה איטלקית שיושבת על המרפסת ביום קיץ חם, אוכלת גלידה ואומרת: "הלוואי שזה יהיה גם קצת אסור!", כלומר, תוספת של גניבה ממתיקה את האגו, מפני שדווקא זה נחשב למתיקות.

אם זה סתם אוכל, אם מתחשק לי, אז אני לוקח. אבל כאשר אני בכוונה, בניגוד לכל היתר, לוקח את מה ששייך לאחרים, אז יש לי הרגשה שונה לגמרי! אם אני אקח סתם כך, אז אין בזה משהו מיוחד, אבל אם אני אגנוב, אז אני אתעלה מעל כולם. אני חייב להרגיש שעל ידי זה נוצר אצלם חלל ובי נוצר מילוי. על ידי זה אני מתעלה מעליהם והאגו בצורה כזאת מרגיש ש"ידו על העליונה".

ארקדי רייקין (קומיקאי בתקופת ברית המועצות) אומר באחת מהופעותיו: "אם לא תשאיר גירעון כלשהו, אז מפקחי מס הכנסה יישארו סתם מהנדסים". כלומר, חייב להיות תענוג כלשהו מהעליונות.

היתרון הגדול ביותר הוא בוודאי בכך שאני יותר חכם, יותר נבון מהאחרים. בדרך הרוחנית הרגשת העליונות היא דבר נורא. רק האהבה יכולה לתקן זאת.

כאשר אתה מטפל במישהו כמו ילדים קטנים, הם באמת יותר קטנים ממך, אבל אתה חייב לכסות באהבה את היחס שלך כלפיהם. ואז הם הופכים להיות לא קטנים, אלא יותר גדולים ממך, מפני שאתה תלוי בהם ואז הם הופכים להיות יותר גדולים ממך בעיניך, כמו תינוק בעיני הוריו.

הערה: אבל ההרגשה שאתה יותר חכם מה"תינוק" הזה, בכל זאת נשארת.

תשובתי: לא משנה! כי הוא שולט על השכל שלך. אתה גדול, חזק וחכם. ואם הוא צועק, אתה לוקח אותו לידיים ומביא אותו למקום שהוא מצביע, כלומר אתה המשרת שלו. ועל ידי זה אתה מפצה על העליונות שלך.

מצבים כאלה יכולים להיות בין מורה לתלמידיו או בין החברים, מפני שאין אנשים דומים. עלינו כל הזמן לשמור על האיזון, לפצות על כל התנשאות על ידי אהבה.

מתוך התוכנית "סודות הספר הנצחי", 24.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
הבורא מעניק הלוואה רק למי שיש ערֵבים
תגנוב מהאגואיזם שלך
לא תגנוב!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest