דף הבית / אקטואליה / עתיד האיחוד האירופאי

עתיד האיחוד האירופאי

שאלה: הניצחונות של הימין באיטליה ובשבדיה בבחירות האחרונות והניצחון המסתמן בבולגריה, מחזקים את עליית הימין באירופה. לימין יש כבר נציגים בפרלמנט או בממשלה בפולין, הונגריה, צ'כיה, ספרד, צרפת, אוסטריה, הולנד ודנמרק. שלא כמו בעבר, את הימין הקיצוני מחליף הפעם ימין ריבוני, ימין שמתנגד לאיחוד האירופאי הריכוזי והבירוקרטי, ימין שדוגל יותר בקידום אינטרסים לאומיים, שמירה על זהות לאומית, ובדרך כלל גם נוטה יותר לכיוון הדתי-נוצרי ותומך בהגבלה של ההגירה לאירופה. שינוי בדרך כלל מתרחש כשיש אכזבה מהכיוון הנוכחי. מה אתה רואה עכשיו באירופה שגורם לשינוי הזה ולמשיכה ימינה?

תשובתי: המשיכה ימינה דוחפת את אותן מדינות להתרכז נגד השמאל, נגד הרוסים, ולכן זה טבעי שיש כעת תנועה שמושכת לכיוון השני כמו במטוטלת. אפשר היה לדעת מראש מה יקרה, ככל שהרוסים נוחלים הפסדים במלחמה עם אוקראינה, כך הימין יגדל יותר, זה טבעי.

שאלה: המנהיגים הימניים של היום לא מגדירים את עצמם כפשיסטים, אלא כימנים-שמרנים. גם העיתונות מדברת יותר על השורשים שלהם ופחות על ההווה כפשיסטי, ההווה נראה אכן יותר מתון. האם אתה רואה סכנה שיעלה משטר פשיסטי, מיליטנטי, דוגמת משטרו של מוסולוני למשל?

תשובתי: לא, אני לא חושב כך, יש אומנם סכנה כזו, אבל יש גם כוחות שעוצרים זאת והם רוצים לראות שבכל זאת מתקדמים בצורה נכונה וטובה. באירופה מתגלות בעיות גדולות מאוד בכלכלה ובמסחר, ולכן אני לא חושב שזה הזמן לעשות חשבונות אחרים. עליהם לחשוב על העתיד הטוב שלהם, אחרת הם עלולים להידרדר למצב של מדינות העולם השלישי.

שאלה: לאור המגמה הזו, איך אתה רואה את העתיד של האיחוד האירופי?

תשובתי: הם צריכים להיות באיחוד אמיתי, ולא כמו שהוא כעת. אמיתי הכוונה, שמדינות יתקרבו יותר זו לזו ולא כי הן חייבות להתאחד נגד אויב חיצוני. אני לא חושב שהעתיד של אירופה הוא להיות בחלוקה לכל כך הרבה מדינות, עם גבולות וצבעים וכן הלאה, אירופה צריכה להתקדם לקראת חיבור יתר, כמעט ביטול גבולות, חיבור כלכלות. נדרש כאן בהחלט פרק זמן עם עבודה נכונה בהרבה מאוד מישורים לקראת החיבור האמיתי.

 

 

מתוך ישיבת כתבים, 3.10.2022

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest