דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עשרה אנשים והבורא ביניהם

עשרה אנשים והבורא ביניהם

שאלה: בזמן הסדנה הרגשתי אי הסכמה עם חלק ממה שאמרו החברים. האם צריך לשאוף להסכים עם הכול?

תשובתי: אני צריך להסכים עם כל מה שאומרים החברים, אפילו אם נדמה לי שהם לא מדברים לעניין. הסדרן רק צריך לעקוב שהדיון לא יסטה מהנושא. אבל אם חלק מהדברים אני מבין וחלק לא – זו אשמתי, כי אני חייב לקבל כל אחד כגדול הדור.

אם גדול הדור מדבר איתי, אז יכול להיות שאני לא אבין שום דבר, אבל אני אתייחס למילים שלו בהערכה רבה. ולכן באותה ההערכה עליי לקבל כל מה שאומרים החברים במעגל, כמו רבי יוסי בן קסמא כלפי התלמידים. לא משנה באיזו רמה הם בעצמם נמצאים, אלא חשוב עד כמה אני מעריך אותם.

אם בסוף אני נשאר לא מרוצה מהסדנה ולא התפעלתי עד דמעות, זה רק מעיד על כך שלא עבדתי מספיק על האגו שלי, לא הצלחתי לעבוד עליו בצורה הנכונה, לבטל את עצמי, לקבל התרוממות והתעוררות שהייתה בסדנה, אפילו שאף אחד מהמשתתפים לא מרגיש את זה!

אפילו אם כל הקבוצות, מאה איש יצאו מהסדנה בהשתוממות ומבוכה מבלי להבין מה קרה, זה אומר שהם לא עשו עבודה מספקת על עצמם. כי אם יש עשרה אנשים, אז מלכתחילה הבורא נמצא ביניהם. וזה שהם לא הצליחו להרגיש את זה, זו אשמתם, כנראה שלא הספיקה להם ההכנה והשקעת המאמצים.

זה אפילו לא תלוי בנושא הדיון. צריך לחפש את הבורא ברגש ולא בשׂכל. בדיוק על זה אני כל הזמן שאלתי: "מה זה מרכז הקבוצה – האם תכונה, הרגשה, מסקנה שכלית, חיבור?".

הדבר העיקרי בדיון זו העבודה הפנימית. לא המילים שאותן אני אשמע מהאחרים הן החשובות כל כך, אלא אותה הרוח הפנימית שאני רוצה להרגיש ולהזדהות עמה.

אולם בכל הרגשה צריך להיות קצת שׂכל. אנחנו צריכים לבקר את ההרגשות שלנו, להשתדל לגלות אותן, למדוד, להלביש באיזה שהן מילים, הגדרות. לקראת סוף הסדנה אנחנו חייבים להגיע לסיכום.

אסור להתמסר להרגשות ללא פיקוח. חייבים למצוא להן הגדרות, לפחות להשתדל. כי אנחנו מתקרבים ל"מלכות", ובה נמצאים כל המדידות, ה"עולמות", ה"פרצופים", ה"ספירות", האורות "נפש", "רוח", "נשמה", "חיה", "יחידה". תלמוד עשר הספירות מלא בהרגשות, אך כתוב בשפה טכנית יבשה. לכן צריך שיהיה לנו הרגל, שבמקום שבו מופיע רגש, צריך תמיד להוסיף קצת שׂכל.

אחר כך אנחנו נלמד להביע את זה בשפות שונות: בשפת הזוהר, בשפת התנ"ך ואז פתאום נגלה איך במאמרים שלמדנו מזמן מתגלים לנו חיים, צורות חדשות באותה נקודת החיבור.

מתוך שיעור בנושא שיחה על הסדנה, 21.05.2012

ידיעות קודמות בנושא:
הפגישה נקבעה במרכז הקבוצה
סדנה עם הבורא
התקפה על עדינות הרגש

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest