דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עקרונות יסוד מתוך הספר "שמעתי" – מאמר ח', "מהו, הבדל בין צל דקדושה לצל דס"א"

עקרונות יסוד מתוך הספר "שמעתי" – מאמר ח', "מהו, הבדל בין צל דקדושה לצל דס"א"

"צל" נקרא שאני נמצא בחושך: אני מרגיש חוסר אונים, חולשה, אינני מרגיש כל טעם בעבודה הרוחנית, אינני רוצה שום דבר, הכול נמאס עליי, התעייפתי, "יצא לי כל האוויר מהגלגלים". מה עושים?

אם אני מבין שהדברים האלה באים אליי בכוונה, כדי לקדם אותי, כדי לתת לי מקום ליגיעה, אני מסתכל על הצל הזה כעל "פלירט", כעל משחק של האור איתי. הוא בכוונה מסתיר את עצמו, כדי שאני אגלה אותו. הוא בכוונה מפנה אליי את גבו, כדי שאני אעשה צעד לקראתו.

מתוך המשחקים האלה אני מתחיל להרגיש שאני פועל יחד איתו. ההסתרות שלו הן הזמנות בשבילי. המקובלים מדמים זאת להתנהגות של אישה כלפי גבר: היא בכוונה מסתירה את עצמה כדי שהוא יגלה אותה. זאת המטרה של הלבוש, האיפור וכן הלאה.

אם אני מגלה בהסתרות הזמנה, כדי לתת עוד קצת יגיעה, להשקיע עוד קצת כוחות, להראות את היחס שלי, את הנטייה שלי, את הרצון שלי – זה נקרא "צל דקדושה". אך אם אינני מסוגל לזה, אלא אני מגלה שההסתרה אינה מושכת אותי, והכול תפל וחסר טעם: "בשביל מה אני צריך את זה? לָמה… עזוב, לא צריך…" – זה נקרא "צל דסטרא אחרא", שדוחה אותי.

כך אנחנו מתקדמים על ידי צל דקדושה, ונדחים על ידי צל דסטרא אחרא. הכול תלוי בהכנת האדם. עוד לפני שהוא מגלה את הצל הוא כבר מכין את עצמו לכך שאם תבוא ירידה, נפילה, חוסר טעם, הוא ידע בשביל מה זה בא, כדי לגלות את הרצון שלו לאור, לבורא, להשפעה.

דווקא במקומות שבהם אין לי שום התעניינות אישית, אגואיסטית – שם אני יכול לגלות את זה. הרי זה לא מושך אותי, כלומר את האגו שלי, ולכן דווקא שם אני יוכל להראות שאני באמת רוצה את האור לא לעצמי. זאת העבודה למעלה מהרצון.

מתוך שיעור מס' 6 בכנס הקבלה בטורונטו, 18.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
עקרונות יסוד מתוך הספר "שמעתי" – מאמר ז', "מהו, ההרגל נעשה טבע שני, בעבודה"
עקרונות יסוד מתוך הספר "שמעתי" – מאמר ו' "מהו סמכין בתורה, בעבודה"
עקרונות יסוד מתוך הספר "שמעתי" – מאמר ה', "לשמה זהו אתערותא דלעילא, ולמה צריכים אתערותא דלתתא"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest