דף הבית / חינוך, ילדים / עקרונות היסוד של הקורסים

עקרונות היסוד של הקורסים

שאלה: אמרת שהקורס הכללי של החינוך האינטגרלי מורכב מבערך עשרה קורסים. הקורס על היסטוריית האבולוציה של האגואיזם מהווה מעין חוט שני שנמשך עד לאינטגרציה המלאה של האנושות. איזה עוד קורסים הוא יכלול, חוץ מתפיסת המציאות ופסיכולוגיה?

תשובתי: אנחנו חייבים ללמוד את הפיזיולוגיה של האדם, ולהראות עד כמה הגוף שלנו בנוי לפי העיקרון ההוליסטי, שבו כל איברי הגוף קשורים זה לזה. הם בנויים מאלמנטים מנוגדים ופועלים בצורה שונה, אבל כל איבר עובד בהרמוניה עם עצמו ועם האחרים. משמע, שיציאה מהאיזון נקראת "מחלה" ויוצרת בין רגע הפרעה לתפקודו של כל הגוף.

כך גם כל אדם צריך להיות כיחידה אינטגרלית, ובמקביל לכך ייחודית, בגוף הכללי. אף אחד לא פולש לתוך הייחודיות שלי, אבל אני צריך להציב את עצמי בצורה הנכונה ביחס לשאר החברה, ואז החברה תיראה לי כגוף אחד בריא, כגוש אחד בריא. ואז הגוש הזה יתחבר עם הטבע.

בגדול, אני צריך כל הזמן לחשוב איך להיות חלק אורגני, מחובר לעצמי, לחברה ולטבע בצורה אינטגרלית. בהתחלה אני לא יכול להתחבר עם האחרים. אני צריך לדעת: האם גם כלפי הטבע זה ייחשב כחיבור או לא? הרי יש אדם, קבוצה, חברה וטבע – וכולם צריכים להתגבש יחד בעת ובעונה אחת.

ולכן הקורסים שלנו צריכים לכלול לימודים רציפים, והם:

1. הפיזיולוגיה של האדם, מבנה המערכות האינטגרליות, התלות שבהן, ההיזון החוזר, הבאת המערכת למצב מאוזן, מעקב אחר מטרה מסוימת לפי מסלול מסוים, בדומה למערכות קיברנטיות קטנות עם היזון חוזר קטן.

2. מבנה היקום, מבנה החברה, תפיסת המציאות, היסטוריה.

3. ההתחברות בקבוצה, במשפחה, עם עצמי, בחברה.

4. המשבר, הסיבה שלו והמטרה שלו.

5. קורסי חינוך, שבהם אנחנו מוסיפים לכל זה לימודים פרקטיים. לכאן שייכים הטיולים, הסיורים וכדומה.

מטרתם של כל הקורסים היא לתת לאדם הרגשה של העולם האינטגרלי, שנראה לנו, האגואיסטים, בצורה הפוכה: אנטי-אינטגרלי, מפורד. יותר נוח לנו לתאר אותו כך, כדי שנוכל "לבלוע" אותו ולנצל אותו בצורה מקסימלית לתועלת עצמנו.

אך כאשר אני חושב שהמערכת הזאת צריכה לעבוד דווקא בצורה אינטגרלית, ולי יהיה טוב מזה, אז אני צריך ללמוד אותה: את יחסי הגומלין שלה, את הקשר ההדדי, את הגלובליות. זה עוזר לי להיות שותף, אכפתי, רגיש.

לכן כל הקורסים הללו צריכים לכלול לא יותר מכמה עשרות תחומים, שקשורים זה לזה בצורה הדדית. בכל הקורסים יתבצע בירור של הנושאים, רק בכל פעם עם דגש אחר: בין אם אלה הפרטים הטכניים הקטנים של המערכות האינטגרליות, המערכות האנלוגיות, מערכות המעקב, מבנה הגוף שלנו, הפיזיולוגיה או הפסיכולוגיה. מתוך כל אלה נבנה המעבר ההדרגתי אל שיתוף הפעולה.

כל קורס חייב להיות מועבר על ידי מומחה. ודאי שכל מומחה צריך להתאים לקבוצה מסוימת, כפי שידוע מתוך הניסיון בפסיכולוגיה, כדי שהאנשים יקבלו אותו, יכבדו אותו, יעריכו וישמעו את מה שהוא מדבר. ולשם כך, הוא צריך להיות תואם להם בגיל, בתואר וכן הלאה. הרי יש לנו עסק עם אנשים מתחילים, ששופטים את האחרים לפי ה"מעטפת" החיצונית. אם כי ברמת העיקרון אני חושב שכל אחד שלומד כיום במערכת שלנו, גם אם אין לו שום תארים אקדמיים, יכול ללמד. אך בכל זאת רצוי שהמרצה יהיה אדם שהשומעים מכבדים.

מתוך שיחה בנושא החינוך האינטגרלי, 13.12.2011

ידיעות קודמות בנושא:
טבע, חברה, אדם
התועלת העצומה של הסיורים
חבילת מידע על החברה העתידית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest