דף הבית / משבר עולמי / עצירה מנסיבות אובייקטיביות

עצירה מנסיבות אובייקטיביות

העצירה הנוכחית בהתפתחות הגשמית של האנושות היא הכרחית. אנחנו רואים שהיא נובעת לא רק כתוצאה מהסיבות הפנימיות שקיימות באדם, אלא גם על ידי הטבע עצמו מבחוץ. דווקא הטבע מחייב אותנו להפסיק את המרוץ. זה כבר ברור לכל, והעניין כאן הוא לא באלה שמגנים עליו, וקוראים להפסיק להשתמש בנפט ובפחם.

אתמול שוחחתי עם כלכלן רוסי ידוע, מיכאיל חזין. לפי דבריו, היום כבר ברור שדרושה לנו גישה חדשה להתפתחות המדינות ולכל העולם. אך אין שום חלופה ריאלית, אלא ישנו רק ים של שאלות על מה לעשות עם התעשייה, והעיקר, עם הממשלות.

הרי הממשלה מחזיקה בשלטון רק הודות לכך שהיא כל הזמן מבטיחה לאנשים חיים טובים יותר. ברגע שנראה לאנשים שההבטחות האלה אינן ניתנות למימוש, מתחילות המהפכות. ועוד במקומות שאף פעם לא שמעו על מהפכות. וכך השלטונות נאלצים לתת לעם הקלות וממש לתת להם כסף במתנה, רק כדי לא ללכת בעקבות המשטרים שכבר הודחו.

היום הממשלות אינן יכולות להבטיח שמחר יהיה טוב יותר. פשוט כבר חסרים להם המשאבים, גם הטבעיים וגם האנושיים. היכולת לשלוט בהמונים הולכת לאיבוד. ההתפתחות מגיעה לכזה שלב, שבו הממשלה מבינה שאף אחד אינו צריך אותה. והאינטרנט עושה את המצב הזה לעוד יותר שקוף.

חזין אומר, שהשלטונות מחפשים צורה חדשה לניהול המדיני, צורת קשר חדשה עם העם. הבעיה היא לא שאף אחד אינו רוצה להשתנות, אלא שלא יודעים כיצד, באיזה כיוון. ברור רק דבר אחד: המנגנונים הישנים אינם פועלים.

העניין מגיע עד לטיפשות אלמנטרית: הקואליציה מפגיזה את לוב, ומייחסת את זה לכל מיני סיבות, שבעבר אף אחד לא היה שם לב אליהן. בעלי השלטון אינם יודעים מה לעשות. אין לאף אחד קו ברור, הכול מתפורר בידיים, בלתי ניתן לשליטה.

ואלה הם הסימנים של ההתפתחות הגשמית שנעצרת. בדרגה ה"בהמית" אנחנו עדיין רוצים חיים נורמליים ומסופקים לעצמנו, לילדינו ולנכדינו. אך במדרגה העליונה יותר שורה חוסר אונים וייאוש.

מתוך שיעור על עקרונות החינוך הגלובלי, 22.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
אפשר להסביר הכול
האם ישנו מוצא?
ההשפעה תנהל את העולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest