דף הבית / המשבר ופתרונו / עמל הוא תנאי הכרחי לקיום

עמל הוא תנאי הכרחי לקיום

שאלה: בוויקיפדיה העמל, העבודה, מוגדרים כפעילות תכליתית מודעת של האדם שמכוונת לסיפוק צרכי הפרט והחברה. זיגמונד פרויד היה אומר, שמטרות החיים העיקריות של האדם, זה לאהוב ולעבוד. על פי מרקס, עמל, עבודה, זה תנאי לחילוף חומרים בין האנושות והטבע. איזו הגדרה היית נותן למושג עמל?

תשובתי: תלוי באיזה עידן מדובר. אבל בכללות, עמל הוא תנאי הכרחי לקיום. הטבע מאמת את זה. אם אין לנו צורך במשהו אז האדם לא נמשך אליו. יש לאדם במה לעסוק, מתוך מה שמעניין אותו. לכן עמל, עבודה, זו הכרחיות, שמאלצת את האדם לייצר את מוצרי המזון ומוצרים אחרים שיש לו בהם צורך. אבל אם אין בהם צורך, אז הוא ישמח לא לבזבז זמן על הייצור שלהם.

שאלה: אם בוחנים את השאלה הזאת מנקודת מבט היסטורית, אז תחילה העמל היה הכרחי פשוט כדי לשרוד. אחר כך בני האדם החלו לנצל זה את זה כדי להרוויח כסף. ואחר כך השתנה היחס לעבודה, אנשים החלו בעצמם לבקש לעבוד. היום אנחנו חיים בתקופה, שבה האדם מקשר את עצמו באופן מלא עם העבודה. כמו כן הסטטוס שלו נקבע על פי מקום עבודתו.

איך אפשר לשנות את מהות העבודה בעתיד?

תשובתי: אני חושב, שנושא העבודה מתקדם למצב שנוכל לספק לעצמנו את כל מה שנחוץ לנו באמצעות מאמצים קטנים מאוד ותוך פרק זמן קצר. אנחנו לא נייצר מעל מה שהכרחי ונחוץ, מפני שסוף סוף נבין, שבכך אנחנו הורגים את עצמנו, כל אחד אישית, את החברה שלנו ואת כוכב הלכת שעליו חיים. לכן עלינו להגביל את האפשרויות שלנו לייצר מותרות ולייצר רק מה שהכרחי, מה גם שההכרחי הזה יספק אותנו.

מתוך תוכנית טלוויזיה "עידן שלאחר נגיף הקורונה", 04.06.2020

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest