דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / על מסלול התיקונים

על מסלול התיקונים

עם ישראל קיבל את התורה, כאשר הקבוצה הזאת התחייבה להיות כאיש אחד בלב אחד, בערבות הדדית. בזכות החיבור שלהם, הם קיבלו לפני הכול את עשר המצוות הבסיסיות, "עשרת הדיברות" – התוכנית של כל התיקונים שלנו, כנגד עשר הספירות המלאות.

כלומר, אני צריך להיות מתוקן בהתאם לאותם עשרה חוקים: תכבד את זה, אל תעשה את זה, וכן הלאה. עשרה תנאים. ולאחר מכן אני מתחיל להתאים את עצמי לשאר החוקים שמתגלים לי.

ואז מתגלה לי שאני כביכול בונה עגל מזהב, ולאחר מכן אני מגלה את "מי מריבה", את "חטא המרגלים", או שאני מתגעגע לבצלים ולשומים שאכלתי במצרים. כלומר, מתגלים באדם מצבים שונים, שאותם הוא מנסה לתקן. הוא חייב לשקוע בתוך השבירה ולהרגיש את כל התכונות האלה. לכן מתוארים בתורה כל כך הרבה חטאים.

אם כך, במקום הפירוט של עשרת החוקים העיקריים, אנחנו מקבלים סיפור שלם שמייעץ לנו כיצד לעבור בתוך עצמנו דרך כל הקלקולים והתיקונים בזה אחר זה. אם תפעל נכון, יאיר לך האור המחזיר למוטב ויעורר בך, יראה לך ויסביר לך את כל החללים השחורים.

ואז תתחיל להבין מי אתה, ותצעק – בכל פעם תנסה להתחבר לאחרים, כאיש אחד בלב אחד. ויתגלו לך צורות הקשר שתצטרך ליצור לשם כך.

בסופו של דבר, לאחר שאתה מסיים את כל התיקונים, זה נקרא שקיימת את כל "עשרת הדיברות" שהתבהרו לך לכל אורך התהליך הזה, שמורכב מ-620 תיקונים, 620 "מצוות".

אם הסכמת להתאחד כאיש אחד בלב אחד – עכשיו אתה צריך ללכת קדימה, לשמור על הקו הזה, ובכל צעד להיות מחובר כמו "האיש האחד" הזה. ואז תתחיל לגלות נפילה אחרי נפילה: עגל הזהב, מי מריבה, חטא המרגלים וכן הלאה. בכל פעם תגלה את הבעיה ותתקן אותה.

הדרך הזאת נקראת "דרך התורה" וכן "דרך ההלכה" (מלשון "הליכה"). כשאתה נתקל בבעיה ואינך יודע מה לעשות, התורה מסבירה לך כיצד לעשות את התיקון, וכך אתה מרכיב את הכלי השלם של הנשמה הכללית.

ספר התורה מספר על אותו התהליך הפנימי שאתה צריך לעבור, על הבירורים והתיקונים הפנימיים. אם אתה קורא את הספר הזה ומרגיש את מה שהוא מתאר – אתה רואה לפניך את הדרך.

הדרך הזאת עדיין ארוכה, ואתה עדיין לא התחלת להתקדם בה, אבל אתה יכול לקרוא עליה, מתוך תקווה שאיזשהו תיקון מתוך התיקונים העתידיים האלה יאיר לך. ואז תקבל משם הארה שנקראת "האור המקיף", האור המחזיר למוטב.

אבל זה יקרה בתנאי שתרצה את כל התיקונים האלה, ובכלל תבין על מה אתה קורא. אבל אולי אתה קורא את זה כמו איזה רומן היסטורי או כמו ספר חוקים? – הכול תלוי ביחס שלך.

כך זה גם בנוגע לספר הזוהר ו"תלמוד עשר הספירות" – כל הספרים מספרים על אותו הדבר: כיצד לגלות בתוכך את הרע וכיצד לתקן אותו. זה נקרא "תורה". הרי גם גילוי הרע וגם התיקון שלו מגיעים כתוצאה מהאור המחזיר למוטב. אם האדם עוסק בתיקונים כאלה – זה נקרא שהוא לומד תורה. וללא זה, הוא לומד פשוט לשם הידע היבש.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "אהבת ה' ואהבת הבריות", 02.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
ממתן תורה, לנותן התורה 
הדרך לייחוד העליון
הכנה לקבלת התורה – אור התיקון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest