דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / על המשמר לטובת הזולת

על המשמר לטובת הזולת

בעל הסולם, מאמר "אהבת ה' ואהבת הבריות":

"הרי בא מאמרו של הלל הזקן באותו נוכרי שבא לפניו ובקש ממנו שיגיירו כפי שמובא בגמרא : "…גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. וכו'. אמר לו : "דעלך סני לחברך לא תעביד (מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך). זו היא כל התורה כולה, ואידך, פירושא הוא זיל גמור".

הרי אנו רואים להדיא שהוא אמר לו שכל התורה כולה היא הפירוש של הפסוק "ואהבת לרעך כמוך"."

אנחנו יכולים לתקן את כל הרצון לקבל המקולקל רק על ידי היחס הנכון לסביבה. יש לי את כל האמצעים ההכרחיים, שמאפשרים לי להבין בדיוק את מה שאני עושה, לבקר ולברר את היחס שלי כלפי החברים, לקבל מהם סימנים נכונים לביקורת עצמית ולקבל דרכם את כל הכוחות החיוביים והשליליים הנחוצים לי. בקיצור, על ידי העיקרון "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך", האדם מסוגל לתקן את כל המציאות, את כל מה שהבורא ברא. לא צריכים יותר מזה כלום.

התנאי של הלל מתחלק לשני חלקים. חלק אחד הוא "שלילי", כלומר דורש מאיתנו משמעת עצמית, כדי לא לעשות רע, לא להזיק לזולת. והחלק השני דורש מאיתנו להיפך, לשמור על טובת הזולת: אם מזדמן לזולת איזה סיכוי למשהו טוב, ואני בצורה כלשהי מונע ממנו את האפשרות הזאת, זה נקרא, שאני עושה לו דווקא את מה ששנוא עליי.

באופן כזה, העיקרון של הלל לא מתפשט רק על אותן הפעולות שאני יוזם בעצמי, כאשר אני מלא באהבה, מחפש בכל כוחותיי אפשרות לעשות משהו לטובת האחרים.

ברגע שאני מתחיל לממש את התנאי הזה של "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך", אני מייד נכנס ל"עסקי" העולם הרוחני, העליון, והם מתחילים להתבהר יותר ויותר לפניי. אני מתחיל לגלות את הקשר בין החלקים השונים של המציאות, את הרשת הכללית, ובתוכה אני מגלה את המערכת של היחסים ההדדיים שאותה אנחנו לומדים ב"תלמוד עשר הספירות". אני לומד לצמצם את עצמי ואיך להתקשר עם האחרים בכזאת צורה, כדי להשפיע בצורה מרבית בכל מצב ומצב.

אני מגלה את הקשרים שלי עם הזולת, מצמצם את עצמי, כדי לבנות יחסים נכונים עימו, בוחר תכונות שניתן להשתמש בהן, בונה איזון של כוחות, מגיע לאיחוד של ישראל, אורייתא וקב"ה…

באופן כזה, התנאי של הלל בעצם דורש ממני עבודה רוחנית. לא מדובר הרי על לתת נדבה או צדקה או איזו מתנה לזולת, אלא מדובר על חשבונות פנימיים לטובתו האמיתית.

מתוך שיעור על המאמר "אהבת ה' ואהבת הבריות", 02.06.2013

ידיעות קודמות בנושא:
אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך
אור ירוק" לטובת הזולת
הכלל של הלל

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest