דף הבית / כלכלה / כסף / על הכלכלנים לוותר על התיאוריות שאליהן הם רגילים

על הכלכלנים לוותר על התיאוריות שאליהן הם רגילים

מאמר דעה: העולם לא מסוגל להיפטר מהמשבר הפיננסי והכלכלי, ואילו מדע הכלכלה נסחף אחר תיאוריות חדשות.

הכלכלן הבריטי, פריץ שומאכר, הבין שהמוסדות האנושיים, שמהווים מנגנונים מסובכים עם הנהלה דינמית, דורשים ניתוח מערכתי. הוא הגדיר את המטא-כלכלה בתור הומניזציה של הכלכלה, על ידי חישוב הדרישות לסביבה יציבה. כך הוא מכניס אלמנטים של פילוסופיה מוסרית, פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה וסוציולוגיה, שיוצאים מתוך גבולות המקסימיזציה של הרווח והרציונליות של הפרט.

באותו האופן, אריק ביינהוקר, מתוך המכון שאך הוקם למחשבה כלכלית חדשה, תומך ב"שיטה חדשה לראייה ולהבנה של העולם הכלכלי". גישה כזו דורשת הכנסת פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה, סוציולוגיה, היסטוריה, פיזיקה, ביולוגיה, מתמטיקה, אינפורמטיקה ומדעים נוספים, שחוקרים מערכות אדפטיביות מורכבות.

אנחנו חושבים שבמסגרת "מיקרו-מקרו, מזו-מטא-כלכלה", הדבר שלו אנו קוראים "systemnomics" הוא השיטה המלאה ביותר של הניתוח בכלכלה, הנתפסת כהרכב של מערכות חיות, המתפתח במערכות טבע מורכבות המשתנות באופן דינמי.

התייחסותי: זהו כבר צעד כלשהו בכיוון הנכון. הרי באמת לא פשוט לכלכלנים להחליף את גישתם "רווח מירבי בכל מחיר", תמורת ערכים כלשהם שאינם ניתנים למדידה, כגון קשר, עזרה, אהבה. הם יאלצו לפתח שיטה של קשר הדדי מוחלט של האנושות, שמתעסקת במילוי משותף של הצרכים ההגיוניים שלה, מנקודת מבטה של הכלכלה הרציונלית עצמה, מדובר בפיתרון המקסימלי מתוך הוצאות מינימליות ופגיעה מינימלית בחברה ובסביבה.

ידיעות קודמות בנושא:
שנת 2012 היא שנה קריטית לכלכלה העולמית
קרן אור מהעתיד בתוך החושך של ההווה
החיפוש אחר אידיאולוגיה כלכלית חדשה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest