בעל הסולם, מאמר "הערבות": "ענין מתן התורה, היה מוכרח להתעכב עד זמן יציאתם ממצרים והיו לאומה בפני עצמה, דהיינו עד שכל צרכיהם יהיו מסורים בידיהם בלי תלות באחרים, אשר אז הוכשרו לקבלת הערבות האמורה ואז ניתנה להם התורה."
"מתן תורה", זאת אומרת, שיטת התיקון, המוכנות לערבות.
באופן כללי, התורה היא המאור המחזיר למוטב המסייע לאדם במידה שבה הוא מוכן להיות ערב. במילים אחרות, התורה פועלת על האדם במידה שהוא מוכן לאיחוד עם הזולת עד לאהבת הזולת.
ואם האדם אינו מוכן לכך, התורה אינה פועלת עליו, האור לא נשפך, הרי האור מגיע רק כתגובה למאמצים של האדם לעשות משהו עבור הזולת.
עיקרון זה זהה למערכת חשמלית שיש בה התנגדות, נגד (R). בהתאם לגודל הנגד הזה ביני לבין הזולת, מגיע המאור המחזיר למוטב, או "אור מקיף".
אין אפשרות אחרת. בינינו יכולה לבעור שנאה, היחסים שלנו יכולים להיות שליליים (-), ניטראליים (0) או חיוביים (+), לא חשוב. העיקר שהיחסים האלו יהיו כך, שהעבודה תיעשה, שהחברים ישקיעו מאמצים.
ולשם כך אנחנו זקוקים ללימוד, שמסביר לנו למה אנחנו צריכים להגיע, והקבוצה הקובעת את סדר הפעולות.
ואז משפיע עלינו המאור המחזיר למוטב, הנקרא גם "תורה". והוא משפיע על רקע הבירור הפנימי שמבחין ביצר הרע, שהוא זה שמראה התנגדות.
מתוך שיעור לפי מאמר ה"ערבות", 01.05.2013
ידיעות קודמות בנושא:
להיות ערב לכולם
תנאים לאלה שדורשים חיים
כדי להיות ערֵב, אתה צריך להתעלות מעל עצמך