דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עד שלא תנסה, לא תדע

עד שלא תנסה, לא תדע

laitman_2009-06_3382_70.jpg

שאלה: הרב"ש כותב שעל האדם להאמין. איזו משמעות הוא נותן למילה "אמונה"?

תשובתי: המילים שאנחנו קוראים בכתבי המקובלים, מתקבלות על ידינו בצורה אוטומטית במובן המקובל, הרגיל לכולנו. מצד אחד זה מאד מבלבל אותנו. אך מצד שני, עלינו להבין, שכל זה אינו מקרה, אלא שפשוט עכשיו אנחנו חייבים לברר את המשמעות הרוחנית של המילים הללו. וכל סתירה או בלבול, כמו בין פירוש המילה "אמונה" במשמעותה הרגילה עבורנו, המקובלת בעולם הזה, לבין משמעותה הרוחנית, מתעוררים בגלל שעדיין חסרה לנו הרגשה פנימית.

הרי בו ברגע שמופיעה בי הרגשה רוחנית, המילה הזאת כבר אינה מבלבלת אותי. למשל, אני יכול לשמוע אלף פעם את המילה "מלוח", אך עד שאני בעצמי לא אטעם, אני לא אוכל לדעת, מה זאת אומרת. הידע שלי מגיע מתוך ההרגשה. הרי הרצון לקבל צריך להרגיש את טעם המילוי, ועד אז תמיד יתעוררו בו בלבולים.

שאלה: מדוע ישנם אנשים שמסוגלים מיד להאמין במה שאומרים להם?

תשובה: זהו שלב התפתחות האדם בדרגת דומם, צומח או חי. כשהוא מגיע לדרגת האדם, עליו כבר להתפתח בצורה עצמאית.

כל מצבו הקודם מתבטל. אם קודם לכן הוא האמין בכל מיני סיפורים, אמונות ודתות, אז עכשיו הוא כאילו ריק. וכשהוא מוצא לעצמו מורה, אז הוא לא מאמין אפילו לו. גם לקבוצה ולספרים הוא אינו מאמין. אומרים לו שכתבו אותם חכמים, נו, אז מה?

האדם מפסיק להאמין בצורה עיוורת, כפי שזה היה קודם לכן. ומה עליו לעשות? עליו להתקדם באמונת חכמים – מעל הדעת. זאת אומרת, שהאדם אינו מקבל שום דבר כמובן מאליו, אלא חייב לבדוק את מה שכתבו המקובלים.

אך לשם כך עליו למלא תנאים מסויימים: לפתוח ספרים, להתכלל בתוך קבוצה, לבדוק את עקרונותיה, לברר, עד כמה הם אמיתיים, עד כמה הם מתבססים על כוחות, תכונות, חוקי הטבע. את כל הבדיקה הזאת האדם מבצע על מנת לרכוש טבע שני, שבינתיים נסתר ממנו.

שאלה: אך במקרה זה הוא מתקדם בתוך הדעת. אז מה כאן "מעל הדעת"?

תשובה: נכון. מעל הדעת, זה כשהאדם מקבל את כל התנאים הללו ומממש אותם על עצמו. במילים אחרות, את כל הספקות שלו, הבלבול וההפרעות, הוא מקבל כאמצעי, כיסוד להתקדמותו הרוחנית.

כל העבודה הרוחנית של האדם מתרחשת מעל הדעת, אך בכל פעם, את כל התנאים הללו, הוא מברר בתוך הדעת. אחרת, מה נקרא התקדמות?

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 25.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מה זה אמונה למטה מהדעת
לסמוך על העליון

לגדול וללמוד מחכם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest