דף הבית / קבלה לעם / קבלה למתחיל / לימוד חכמת הקבלה / "ספר התניא" ושיטתו של בעל הסולם

"ספר התניא" ושיטתו של בעל הסולם

שאלה: בזמן האחרון אני מוצא שאתה ככל הנראה לומד את "ספר התניא" והרבה מהחומר שנמצא שָם אתה מעביר בשיעורים שלך. האם זה כך?

תשובתי: את "ספר התניא" למדתי בזמנו בישיבה בכפר חב"ד (בשנת 1976), ואחר כך עם המורה שלי הרב"ש, כמו גם מקורות אחרים (הרמח"ל, הגר"א ועוד). היסוד בכל המקורות הוא זהה, והשוני הוא רק בשׂפה. לדוגמה:

"ספר התניא", חלק א', סעיף ל"ב:

"להיות גופו של אדם נבזה ונמאס בעיניו, רק שמחתו תהיה שמחת הנפש לבדה, הרי זו דרך ישרה וקלה לבא לידי קיום מצוות, ואהבת לרעך כמוך, לכל נפש מישראל, מגדול ועד קטן.

כי מאחר שגופו נמאס ומתועב אצלו, והנפש והרוח מי יודע גדולתן ומעלתן בשרשם ומקורם באלוקים חיים. ואם כולן מתאימות ואב אחד לכולם, ולכן נקראו כל ישראל אחים, מצד שורש נפשם בה' אחד, רק שהגופים מחולקים.

ולכן, העושים גופם עיקר ונפשם טפלה, אי אפשר להיות אהבה אמיתית ביניהם, אלא התלויה בדבר. וז"ש הלל הזקן על קיום מצוות אהבה, שהיא כל התורה כולה. כי שורש כל התורה הוא להעלות הנפש על הגוף, עד שורש של כל העולמות. וגם להמשיך אור א"ס בכנסת ישראל, במקור נשמות כל ישראל, להיות אחד באחד דווקא. ולא כשיש פירוד בנשמות, שקב"ה לא שרוי במקום פגום. כמ"ש, ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך".

אך בזמננו, חכמת הקבלה לפי ניסוחו של בעל הסולם והרב"ש ממזגת בתוכה את כל המקורות הקודמים ומציעה לנו את צורת תיקון המתאימה לנו ביותר. אך כפי שכתב בעל הסולם, הוא לא הוסיף שום דבר על האר"י, אשר מהווה את המקור לכולם, אלא רק ניסח אותו בצורה הנוחה והמתאימה ביותר לדורנו. לכן, אני בטוח שבהדרגה כולם, לפי מידת הבנת הנחיצות, יעברו ללמוד מהחומרים של בעל הסולם.

ידיעות קודמות בנושא:
לקבל הזנה מלימוד בעל הסולם והרב"ש
מאילו ספרים אנחנו מקבלים יותר אור?
חכמת הקבלה וספר התניא (חב"ד)

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest