דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / ספר התורה וספר הזוהר

ספר התורה וספר הזוהר

ספר התורה וספר הזוהר
שאלתו של מיכאל:
איך זה שבעולם כולו ואולי גם בעולם הדתי, ספר התורה חשוב יותר מספר הזוהר?! ושאברהם ומשה מוכרים יותר מרשב"י, האר"י ובעל הסולם??! הרי מקריאת ספר התורה לא מובן כלום, חוץ מסיפורים על מלחמות, מלכים, שור וחמור….! אז למה לא מקשרים את ספר הזוהר כפרוש הפנימי של התורה?? יש סיכוי לשינוי ?!

תשובה: ספר הזוהר וחכמת הקבלה נחשבים לפנימיות התורה, לפירוש הנעלה שלה. אך בזמן הגלות (הניתוק) שלנו מהרוחניות, מקובלים ושאינם מקובלים כתבו פירושים רבים, במיוחד בצורה של "מוסר", ובכך הסתירו את הטקסט של התורה.

כתוצאה מכך, מצטיירת התורה בעיני אנשים כספר הוראות להתנהגות יפה. בנוסף, הסתרת הזוהר והקבלה בתקופת הגלות גרמה לכך שאנשים חושבים שמדובר במיסטיקה, רפואה, קמעות וכולי, או במוסר ארצי. את כל הדימויים השגויים הללו עלינו לנקות בהדרגה מראשם של אנשים – לפי מידת התפתחותם.

שאלתו של אייל: לגבי העניין שהתורה איננה כפשוטה. כיצד זה מתיישב? לדוגמא סיפור יציאת מצרים, מצד אחד הקבלה אומרת לנו שמדובר בהתמודדות שלנו עם האגו, אך מצד שני ישנו הסיפור המקראי האותנטי של עצם המסע וכו'. אם-כן מתי זה מסר פנימי ומתי כפשוטו?

תשובה: כל מה שמדובר בתורה צריך להתגשם גם על פני האדמה בצורה הגשמית, בפועל. עד עכשיו הכול התרחש, חוץ מהיציאה מהגלות הרביעית וגמר התיקון. יחד עם זאת, התורה ניתנה לא בכדי ללמוד היסטוריה, אלא כדי להוציא ממנה את אור התיקון. כמו שכתוב "בראתי יצר הרע (אגואיזם), בראתי לו תורה תבלין (לתיקונו) – כי המאור שבה מחזירו למוטב".

מדובר על תיקון, ולא על היסטוריה, מוסר, מנהגים או דת. בהקדמה לתלמוד עשר הספירות ובהקדמה לספר הזוהר, מסביר בעל הסולם כי עיסוק בתורה לכל מטרה אחרת מלבד תיקון טבע האדם, מאגואיזם לאלטרואיזם, מאהבה עצמית לאהבת הזולת, הוא אסור, שכן היא תהפוך לאדם ל"סם המוות" במקום "סם החיים".

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest