דף הבית / המשבר ופתרונו / סיכון לא מוצדק – מדבק

סיכון לא מוצדק – מדבק

הערה: מדענים מאוניברסיטאות מלבורן וקליפורניה הוכיחו שהתנהגות לא מוצדקת ומסוכנת הינה מדבקת. אנו רואים עד כמה הימורים, נהיגה פרועה בכבישים ואפילו ארגוני טרור מושכים אליהם אנשים רבים מהסיבה שהסביבה משפיעה עלינו חזק מאוד.

התייחסותי: העניין הוא לא בהשפעת הסביבה, אלא בכך שבאופן כזה האדם בא במגע עם הלא נודע. הוא מרגיש שיש משהו לא ידוע שמנהל אותו, שקיים איזה כוח שנמצא מעליו. בחיי היומיום המונוטוניים הוא לא יכול לבוא עם אותו כוח במגע, ורק אם ינסה לפרוץ אליו, הוא ייכנס תחת שליטתו ויוכל להרגיש קשר איתו. זהו צורך פנימי מאוד וחזק. מהם הימורים? אם הייתי יודע מראש שארוויח או אפסיד, אז זה היה הופך לעסק ואילו משחק הימורים מסתכם בכך שאיני יודע את התוצאה הסופית שלו וזה דווקא רצוי ונעים לי, מפני שכאשר אני מתעלה מעל הלא נודע, אני מתעלה מעל האגו ומתחיל להרגיש את הכוח שמעלינו, כוח ההנהגה של העולם שלנו. זה הדבר ש״זורק״ את האנשים אל ה״חיבוק״ של משחקי ההימורים ושל ארגוני הטרור. אני לא מדבר על אלה ש"גן העדן" שלאחר המוות מושך אותם, אלא דווקא על אלה שמחפשים הרפתקאות, או על מדענים שמעיזים ועורכים ניסויים על עצמם וכולי. כל זה נמצא ברובד רדוד מאוד, לאדם הפשוט אין הזדמנות אחרת להתחבר עם ההנהגה העליונה, עם הייעוד העליון, להתעלות מעל עצמו, לפרוץ מתוך עצמו. איזו תועלת האדם מפיק מקפיצת באנג'י? היה לי מכר שאהב מאוד קפיצות ללא מצנח כשהחבר שלו היה צריך לתפוס אותו באוויר, זה נתן לו סיפוק פנימי. הפחד מונע מאנשים רגילים לעשות זאת, ואילו הוא הסביר הכל באופן פשוט מאוד: "אני מקבל הנאה שהיא מעל לפחד, אני לא יכול לעצור את עצמי!"

שאלה: אפשר לכוון אנשים כאלה לחיפוש אחר רוחניות?

תשובתי: זו בעיה, כי חיפוש אחר רוחניות ממקם את האדם במצבים שאותם הוא יוצר על ידי המאמץ שלו, כשהוא מבין את התלות שלו בכוח העליון, הוא מגלה את המצבים האלה, ואז הכוח העליון מתגלה לו. אבל זה קורה במאבק פנימי מורכב מאוד, בהכנה רצינית. זו לא פריצה, לא הרפתקה, אלה החיים. כאשר האדם חי את התלות הזו, הוא מעלה את עצמו לדרגה של הכוח העליון המנהל ומתחיל לעבוד בשותפות עימו. אז נפתחת אצלו "נשימה שנייה", הוא נמצא בו זמנית גם בהווה, גם בעבר וגם בעתיד, והכול מתמזג לאחד יחיד שלם. ההרגשה שממלאת אותו, מסלקת את כל ההתרשמות של זמן, תנועה ומקום והוא מרגיש שהוא זורם באופן קבוע במצב הזה. לכן כשמסתכלים על הניסיונות הילדותיים "לתפוס בזנב" כזאת הרגשה בזמן סיכון גדול מאוד, אז מבינים שבאופן כזה אנשים רוצים לפחות לרגע למלא את עצמם, בעוד שברוחניות אפשר להרגיש את ההרגשה הזאת באופן קבוע.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן",  27.3.2016

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest