דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / סוכות: בחמישה עשר יום לחודש השביעי

סוכות: בחמישה עשר יום לחודש השביעי

"אך בחמשה עשר יום לחדש השביעי באספכם את תבואת הארץ תחגו את חג ה' שבעת ימים ביום הראשון שבתון וביום השמיני שבתון" (אמור, כ"ג, ל"ט).

ביום העשירי של החודש השביעי חוגגים את יום כיפור, וכעבור חמישה ימים מתחיל סוכות.

"ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר כפת תמרים וענף עץ עבת וערבי נחל ושמחתם לפני ה' א-להיכם שבעת ימים: וחגתם אתו חג לה' שבעת ימים בשנה חקת עולם לדרתיכם בחדש השביעי תחגו אתו: בסכת תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסכת" (אמור, כ"ג, מ'-מ"ב).

כל הצמחים שפורטו בפסוק, מסמלים תכונות מיוחדות אותן האדם חייב להשיג כדי להרכיב באופן מלא את הכלי הרוחני שלו לגילוי הבורא ביום האחרון של חג הסוכות. הכלי הרוחני מורכב משבעה חלקים: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות. לכל אחד מהם תואם סוג מסוים של צמח: חסד, גבורה ותפארת הם שלושה ענפי הדסים, נצח והוד, הם שני ענפי ערבה, יסוד הוא לולב, מלכות היא אתרוג. כשמאחדים את כל הצמחים האלה יחד, הם מגלמים את המצבים המתוקנים של שבעת חלקי הנשמה שלנו. לכן אנחנו מחזיקים אותם במשך החג בסוכה, שמסמל את האור המקיף שמתקן אותנו.

במילים אחרות, אם האדם אסף בתוכו את כל התכונות הללו וכבר יכול לבקש עליהן את התיקון השלם ולהעלות את הברכות, אז האור המקיף משפיע עליו. ודאי שזוהי תוצאה של הפעולות הפנימיות שלו, ולא של העבודה הפיזית. באופן כזה, במשך שבעת ימים נכנסים לתוכו לפי הסדר שבעה אורות שונים, שמטהרים, מתקנים ומכינים אותו ליום השמיני, האחרון, ליציאה מהסוכה. אז מתחיל חג התורה, שמחה וששון, כי הנשמה, בעזרת האור שנקרא "תורה", מקבלת סוף כל סוף את המצב המתוקן שלה.

בדרך כלל בזמן החגים העם מבצע הרבה פעולות מכאניות מסוימות. אבל הן כולן בעלות משמעות פנימית עמוקה וצריך להשתדל לפחות איכשהו להתקרב להבנתה. כל ההתגלויות החיצוניות שבעולם שלנו, הן תוצאה מפעולת כוחות רוחניים בעלי עוצמה אדירה. כל אחד יכול להזמין אותם על עצמו ובעזרתם לעלות מהעולם שלנו לעולם העליון, כמו בפלטפורמה שעולה באופן אוטומטי. היא מפקדת על כל הפעולות שלנו: על מה שאנחנו רואים, שומעים ומרגישים בעולם הזה. אנחנו חיים בתוך הגוף הפיזי הבהמי, דרכו מרגישים את עצמנו ורואים רק עולם גשמי. ואילו התורה מספרת לנו איך לעבור מהמצב הזה שמגביל אותנו, אל תוך דמות שנקראת "אדם" ולחיות בתוכה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 18.6.2015

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest