דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / נשק הקנאה שמכוון נגדי

נשק הקנאה שמכוון נגדי

קטע מתוך מאמר של הרב"ש, "אהבת חברים":

"העיקר צריכים תמיד לזכור מהו מטרת הבריאה. וידוע, שהוא להיטיב לנבראיו. זאת אומרת שמטרת הבריאה הוא לאו דוקא לאנשים יחידי סגולה, אלא שהמטרת הבריאה, שייכת לכל הנבראים, בלי יוצא מהכלל. ולאו דוקא אנשים בעלי כשרונות, וגברי כח, היינו שיש להם כח התגברות אמיצי לב, וכדומה, אלא שזה שייכת לכל הנבראים.

כמ"ש ז"ל "אמר הקב"ה לישראל חייכם, כל החכמה וכל התורה דבר קל הוא, כל מי שמתירא אותי ועושה דברי תורה, כל החכמה וכל התורה בלבו".

ולא להתיאש באמצע עבודה ולברוח מהמערכה, אלא להאמין שה' יכול לעזור גם לאיש שפל ונבזה כמונו, היינו שה' יקרבו אליו ולזכות לדביקות ה'."

העיקר זה סבלנות. התמדה! העיקר, חוץ מצא, ועד שבסופו של דבר מגיעים ליראה. יראה מתחילה מפחד בהמי רגיל שאני אקבל מכות. ואחר כך בהדרגה הוא הופך ליותר ויותר מבורר. כך אנחנו מגיעים למכות באגו ובגאווה שלנו. ואחר כך תהיינה מכות בקנאה, בדומה למה שקיבלנו אתמול כששמענו על ההצלחות הבלתי רגילות בהתקדמות הקבוצה שעוסקת עכשיו בפיתוח התוכנית של החינוך האינטגרלי.

הידיעה הזאת הדירה שינה מעיניהם של רבים. אבל זה טוב ומועיל, כי זה עוזר לעשות בירורים טובים. עכשיו אנחנו מבינים קצת יותר מה זאת קנאה בדרך הרוחנית. צריך רק להעביר את הקנאה הזאת מפסים: "למה לי לא?", לפסים הפוכים, שבכל הכוח אני דוחף את החברים להצלחה. זה קשה מאוד.

הכול תלוי ביראה, שמתחילה מפחד עבור הדברים הרגילים ביותר ועד למצבים הגבוהים ביותר. בכל התכונה הזאת יש הרבה אבחנות: יראה, קנאה, תאווה, כבוד. תחילה הם עובדים כגורמים שליליים, אבל אחר כך צריך להעבירם דרך האפס ולהביאם לצד החיובי.

כנגד כל תכונה שלילית קיימת הצורה החיובית היפה. אבל היא מתעוררת באדם בהתאם לאהבת החברים. כך אנחנו יכולים להעביר את הקנאה הרעה לקנאה בונה וטובה, שנאה מורעלת לשנאה מועילה להתקדמות וכן הלאה. שום דבר לא נעלם. אם האדם מתקדם בצורה נכונה, אז כל היסודות האלה כל הזמן גדֵלים בו, ויותר בוערים.

יש כזה סוג של קנאה, שנקרא "קנאת ה' צבאות". כלומר אני דואג להצלחה לצבאו של הבורא, שזה כל החברים שלי. אני עושה הכול כדי לתמוך בהם, כמו אימא שדואגת שכל הילדים שלה יהיו בריאים, חזקים, מתמידים, אוהבים זה את זה. כואב לי הלב עבור כולם.

אני מתחיל להבדיל בתוכי בין האני והאגו שלי. וכל עוד האגו שלי עדיין בתוקף, הוא עוזר לנהל מאבק בעד החיבור שלי עם הקבוצה, על התמיכה בה. וזו כל העבודה שלנו עד גמר התיקון. האגו שלנו ילך ויגדל ויפרח יותר ויותר, ויעזור לי לגלות את כל האבחנות, זה כנגד זה.

אחרת, איך אני אדע? חייבת להיות קנאה חיובית וקנאה שלילית, יראה אגואיסטית ויראה אלטרואיסטית. אחרת אני אאבד את הטעם. אנחנו לא יודעים "סתם לאהוב" או "סתם לקנא". אין לנו כאן שום מערכת מדידה אם לא קיימות בבת אחת שתי נקודות.

מתוך ההכנה לשיעור, 29.12.2013

ידיעות קודמות בנושא:
תקנאו יותר
קנאה בחברים
האהבה צומחת מהיראה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest