דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / נקודה אמצעית בין אמת ושקר

נקודה אמצעית בין אמת ושקר

מתוך אגרת ט"ז של הרב"ש:

"אם האדם מתעצל בדרכי עבודה אין באפשרותו לראות את האמת, איך שהוא משוקע בהשקר. אלא על ידי רבוי בתורה ומצוות להשפיע נחת רוח ליוצרו, אזי יכולים לראות את האמת, איך שהולכים בדרך השקר הנקרא שלא לשמה, וזהו נקודה האמצעית בין אמת – לשקר."

אפשר לראות את דרך האמת אך ורק בתנאי שאנחנו לא מתעצלים ונותנים את כל הכוח שרק אפשר, שאותו מקבלים מהסביבה כדי להתקרב להשפעה, קודם כל בין החברים ואחר כך גם לבורא. אם האדם משתדל להשפיע ולהגדיל לעצמו את המטרה, להגדיל את השפעת הסביבה עליו, כלומר להגדיל את כל הגורמים החיוביים שמועילים וחיוניים להתקדמות, רק אז הוא יתחיל לראות את היצר הרע שלו: "ואז יכולים לראות את האמת, איך שהולכים בדרך השקר, הנקרא שלא לשמה".

"וזו נקודה אמצעית בין אמת ושקר". כלומר אנחנו מתאמצים ללכת בדרך נכונה. ורק אז אנחנו מגלים שהולכים בצורה לא נכונה. והגילוי הזה, זהו השכר עבור היגיעה שלנו.

ואילו אנחנו, לא מבינים את הערך של השכר הזה, כי מרגישים את עצמנו רע וחושבים שאנחנו לא מוצלחים ושלא הצלחנו. אבל זה מסמל דווקא תוצאה חיובית וטובה, מפני שאנחנו מגלים את השבירה, את ההופכיות שלנו מהבורא, את התכונות שצריך לתקנן. ועל ידי תיקונן, אנחנו מגיעים להשתוות הצורה לרוחניות ולמטרה.

לכן הבורא נותן לנו בתור שכר את גילוי הרע שלנו, בכך שמראה לנו עד כמה אנחנו הפוכים ממנו. זו כבר האבחנה האמיתית הראשונה של ההופכיות שלנו, ולכן היא נחשבת לנקודה האמצעית בין אמת ושקר. זו כבר המדידה הראשונה כלפי הבורא! וכאשר מתקנים את הרע הזה לתכונה ההפוכה, אז מגיעים להשתוות עימו, לדבקות.

כך זה קורה בכל מדרגה ומדרגה. התפקיד שלנו זה להשתוקק להשפעה ואהבה. ואז כשָׂכר לזה מתגלה ההיפך: שנאה, דחייה, וכולי, ואז אנחנו צועקים לבורא: "הצילו!". ואז בא המאור המחזיר למוטב ומתקן.

ובמדרגה המתוקנת הזאת אנחנו שוב ממשיכים לעבוד על ידי הסביבה, משתוקקים ל"קו ימין", ושוב בתור שכר מתגלה לנו "קו שמאל", שזה הרשעים שמתגלים. אבל אנחנו שמחים שהם מתגלים, מפני שעכשיו יש לנו מה לתקן ובזה להידמות לבורא. וכך זה חוזר כל פעם.

מתוך ההכנה לשיעור, 11.06.2013

ידיעות קודמות בנושא:
גשר שמחבר בין האמת והשקר
רצון רע הוא מתנה טובה
תעזרו לי לעלות על הדרך הטובה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest