דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / נסתר, כי אינו נחוץ

נסתר, כי אינו נחוץ

בעל הסולם, מאמר "גילוי טפח וכיסוי טפחיים":

"והענין הוא, כי יש ג' חלקים בסודות התורה, אשר בכל חלק וחלק יש טעם מיוחד להסתתר בו. פירוש, שלא יצמח למי שהוא שום תועלת על ידי התגלותם.

וכמובן, אשר אין בזה משום הפסד כל כך. כי רק ענין של נקיות הדעת יש כאן, דהיינו כדי להזהר מן אותם מיני מעשים, המוגדרים בשם "מה בכך". דהיינו, מה בכך שעשיתי זה, כיון שאין הפסד בדבר. ותדע, אשר "המה בכך" נחשב בעיני החכמים למשחית היותר נורא בין המשחיתים."

האיסור הזה, "אינו נחוץ", שייך אפילו לא לחכמת הקבלה עצמה, אלא לאנשים שיכולים להשתמש בה עם כוונות רעות כדי לבלבל את הקהל במקום להביא אותו למטרה.

המטרה שלנו, זה גילוי הבורא לנברא בעולם הזה דרך תיקון הרצון והשתוות הצורה. אבל אחדים ניסו להשתמש בחכמת הקבלה שלא לפי ייעודה: התחילו ללמוד אותה בצורה יבשה, עשו ממנה קמעות וכל מיני "פתקים וסגולות" כדי למכור אותם, וכולי.

לכן חייבים לשמור על חכמת הקבלה ולשמור את האנשים מלהתבלבל, או פשוט לנתק מהם את החכמה הזאת לפרק זמן נדרש, או לגלות אותה בצורה אמיתית כאשר יגיע הזמן לגלותה.

לכן ישנה גישה כזאת שמוגדרת כ"אינו נחוץ". כי בעצם, כדי לשמור על נקיות מרבית צריך לגלות רק את אותו החלק שהאדם צריך אותו כדי לתקן את עצמו בהתקדמות בדרך לקראת מטרת הבריאה. וחוץ מזה הוא לא צריך לדעת יותר כלום.

לכן, אדם צריך לקבל הדרכה מדויקת וכמות ידיעות מדויקת במסגרות של צורה נכונה, בארגון ובהגשה כאלה, שרק את זה הוא יידע ורק לזה יהיה מכוון, ולא לסטות במילימטר לשום כיוון מהמטרה.

החלק שאינו נחוץ שייך לא רק למה שכתוב במקורות. כי בהם גם כך אף אחד אינו מבין. כאן הדגש נעשה על גישת הלימוד, למורה ולתלמיד, לאופן ולארגון של הלימוד עצמו, על כל גווניו. זהו מכלול גדול מאוד של תנאים שעליהם בונים את האדם הרוחני. בשבילו, כמו באינקובאטור, שומרים על מדדים אידיאליים, מספקים המון גורמים הכרחיים, ואם הוא לא יוצא מהגדר הזה של פעולתם, אז הוא יגדל נכון.

אחרת האדם, לפי הטבע שלו, יברח לכל מיני כיוונים שונים במקום ללכת ישר לפי הכיוון…

מתוך שיעור על המאמר "גילוי טפח וכיסוי טפחיים" של בעל הסולם, 12.12.2013

ידיעות קודמות בנושא:
אין ממה לפחד בחכמת הקבלה
זמן ההבשלה
לא לדאוג, הכול הולך לפי תוכנית הבריאה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest