דף הבית / אקטואליה / ניתוק קשרים לצורך תיקון

ניתוק קשרים לצורך תיקון

שאלה: לארי פינק, מייסד ומנכ"ל חברת ניהול ההשקעות הגדולה בעולם "בלאר הוק", שמנהלת נכסים בשווי 10 טריליון דולר, כתב לבעלי המניות בחברה שהמלחמה בין רוסיה ואוקראינה מבשרת את קץ הגלובליזציה. שהמלחמה הפכה על פניו את הסדר העולמי שהיה קיים מאז ימי המלחמה הקרה, ושיהיו לה השלכות כלכליות מתמשכות על כל העולם.

פינק אינו היחיד, גם האוורד מרקס, מייסד ומנכ"ל חברת ניהול היחסים, שלח מכתב לבעלי המניות בו הוא מסביר שהניתוק של רוסיה יחד עם כל מה שסיפקה, מפנים אותנו חזרה לייצור פנימי מקומי. האם לדעתך אנחנו באמת בכיוון של פירוק הגלובליזציה? אפשר באמת לחזור אחורה?

תשובתי: יכול להיות, אבל נראה לי שהגלובליזציה איננה הבעיה. ככל שאנחנו מתקדמים, אנחנו מייצרים מוצרים חכמים יותר, ולכן לא צריכים לבנות מכונות גדולות ואמצעים כבדים כמו בעבר. על ידי דברים פשוטים בתרכובת של כימיה, ביולוגיה וזואולוגיה, אנחנו יכולים לייצר מוצרים שבהם נמלא את עצמנו ונרגיע את כולם. לכן אני לא חושב שהעתיד האנושי תלוי דווקא בהתפתחות הטכניקה, הטכנולוגיה והתעשייה הכבדה. אנחנו רואים את זה גם בהתפתחות העולם.

שאלה: אבל אפילו טכנולוגיה מתקדמת דורשת מתכות נדירות וחומרים נדירים שאין לכל מדינה. אילו השלכות יהיו לכך שמדינות יעברו לייצור עצמי, בהנחה שאין לכל מדינה את כל המשאבים האלה והקשרים ביניהם מתנתקים?

תשובתי: נראה לי שכיוון ההתפתחות שלנו פונה לעבר התפתחות אמצעים ביולוגים ופנימיים, יותר עדינים, ולכן אנחנו לא צריכים מפעלים גדולים, אנחנו לא צריכים אלפי אנשים שיעבדו, לא נצטרך מסות של אנשים, הכול יחזור לאדם אחד.

שאלה: בעבר אמרת שאם ינסו לפרק את הקשר בין המדינות, זה יוביל למלחמות. איך אתה רואה זאת היום?

תשובתי: היום יש בעיה לפרק את הקשרים בין המדינות, כי באמצעות ניתוק הקשרים אפשר "להמית" מדינה, כמו שעושים עכשיו עם רוסיה. באותה צורה אפשר גם להחיות מדינה על ידי קשרים איתה, כי הכול תלוי בקשר בינינו. 

שאלה: אם כך לאן מתקדמת הכלכלה העולמית? האם יכול להיות מצב של ניתוק?

תשובתי: לא יכול להיות ניתוק, אלא אם כן זה לצורך התיקון. ניתוק זה תיקון, כי אם יש קשר רע בין בני אדם, אז כמו שאתה אומר לילדים שרבים "תתרחקו זה מזה", אתה מנתק את הקשר ביניהם לזמן מה.

שאלה: האם במצב היום, מבחינת היחסים הבינלאומיים, ניתוק הוא בגדר תיקון או בגדר סכנה גדולה יותר?

תשובתי: אנחנו לומדים איך להיכנס לניתוק וחיבור בצורה שתביא לנו התפתחות. העולם לאט לאט לומד מהמצב שבין אוקראינה לרוסיה, ובאירופה לומדים טוב.

 

שאלה: מהי בעינייך התנהלות כלכלית נכונה נכון להיום?

תשובתי: ברור שיהיה שיתוף בין המדינות, כך שכל מדינה תוסיף מה שחסר ל"שולחן" המשותף, וכולם יקבלו משם ויהנו. אבל כל העולם חייב להתנהל כחברה אחת, בתהליך של תכנון, חייבת להיות ממשלה עולמית אחת. אז ודאי היינו חוסכים המון, ולא היה חסר אף פעם שום דבר לאף אחד.

 

מתוך ישיבת כתבים, 27.3.2022

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest