דף הבית / יחסים / משפחה עבודה ושכל ישר – חלק ו'

משפחה עבודה ושכל ישר – חלק ו'

מסיסמאות לאמת

עונשים לבדם אינם יכולים לתקן את המצב. יש צורך לשנות את החברה עצמה, כך שהיא תודה בפני עצמה בתחלואות שלה ותרצה להיות טובה יותר. אף אחת מהבעיות שלנו לא תיפתר אם לא נרגיש צורך בקרבה פנימית, ביחסים בריאים ושלמים. הם לא יופיעו באופן ספונטני, כמו ב"הפי אנד" הוליוודי. הם יהיו פרי של מאמצים מודעים של כולם. מאמצים לשפר את עצמנו יחד עם אחרים. באופן כללי, נצטרך לבנות מחדש את המשפחה, החברה, הקהילה. ברור שלא כולם יצטרפו מיד לתהליך, אך יש להתחיל אותו כעת. ומי מסוגל לכך?

בתיאוריה, זאת הממשלה. אך הממשלה היא בשר מבשר האגואיזם שלנו, מוקד תאוות הכוח, רדיפת בצע, וחמדנות. להפך, היא מעוניינת בעבדותנו בקצב מטורף שלא מאפשר לנו לנשום, לא מאפשר לנו להבין לפחות משהו בעצמנו, כדי שנקבל עובדות ומשמעויות שהוחלפו במיומנות. כל שיקול דעת שלנו, כל "בעד" ו"נגד" מצויים בידי בעלי שלטון, מכיוון שאנחנו מסתובבים בגלגל שלהם.

עם זאת, בשנת 2020, הגלגל החל להתבלגן והאט. בואו ניקח רגע, נסתכל סביב, נסתכל על עצמנו. אין לנו צורך להילחם עם אף אחד ובשביל שום דבר. אנחנו צריכים רק להסכים כיצד לשנות את עצמנו. הכי טוב שאנחנו יכולים – על ידי דוגמה שלנו, להראות לחברה דוגמה לאיך שהיינו רוצים לראות אותה. באותה דרך החיו את העברית בזמנו – החלו לדבר בה, למרות ההתנגדות העצומה של כל אלה שהתרגלו לישן. כך גם אברהם אסף סביבו חסידים שהיו מוכנים לשינויים פנימיים.

אנו זקוקים להם כיום – שינויים פנימיים, תזוזות פנימיות אחד כלפי השני, מודעות לבעיה המשותפת שלנו ולפתרונה המשותף. כשאנחנו סוף סוף מבינים שיחסים חברתיים ואנושיים הם הכול, אז הפוליטיקאים יצטרכו לשנות מסלול. אחרי הכול, נפסיק ללכת אחרי הסיסמאות שלהם ונדרוש עוד משהו, משהו אמיתי. באופן כללי, כל זה יכול להפוך לסוף טוב טבעי, אם נחתור אליו כבר עכשיו. אבל אנחנו חותרים לאחור בכל הכוח, נגד הזרם, נגד השכל הישר.

אנחנו העם העקשן ביותר בעולם. במשך מאות שנים ספגנו את כל התרבויות וחילקנו את התרבות שלנו לזרמים. זה גרם לנו להיות שונים יותר, רחוקים יותר זה מזה. תכונות העולם כולו מגיחות בנו, אך מפוזרות, אינן מחוברות לתמונה הכללית. ולכן היום אנחנו עדיין לא עם יחיד, לא משפחה, אלא רק אחים לצער. החיים שלנו שונים, רק הצרות משותפות.

כדי להגיע לאושר משותף, עלינו להבין את תפקידנו, את מקומנו באנושות. אין שום דבר מקרי בדרכנו ולא במצבנו הנוכחי. אם אנחנו משקפים את כל העולם בעצמנו, אנחנו יכולים לחבר אותו. אנחנו צריכים לחבר אותו. עד אז לא נוכל להפוך ל"עם חופשי בארצנו". לא יורשה לנו להתאחד לעם אחד עד שנאחל ונעזור לכל העמים להתחבר, עד שנתחיל לחשוב על אחרים ואז – בדיוק בשביל זה – לתקן את עצמנו.

רק המטרה הזו – האושר של כולם, האחדות הטובה של כולם – תאפשר לנו לעשות סדר בעצמנו, להתאחד ובכך לאחד את העולם.

משפחה עבודה ושכל ישר – חלק ה'
משפחה עבודה ושכל ישר – חלק ד'
משפחה עבודה ושכל ישר – חלק ג'
על משפחה עבודה ושכל ישר – חלק ב'
משפחה, עבודה ושכל ישר – חלק א'

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest