דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / חגים ומועדים / משמעות של חג ט"ו בשבט

משמעות של חג ט"ו בשבט

שאלה: מה המשמעות של חג ט"ו בשבט?

תשובתי: משמעות החג, זה יחס של חסד לעץ.

שאלה: איך אפשר "להשתחוות" לעצים, הרי זה דומה לעבודת אלילים?

תשובתי: לא, ביחס לאדמה עץ מסמל חיים שאותם אנחנו מברכים ומקבלים בברכה. לאחר התפתחות הטבע הדומם שממלא את כל החלל, החל להתפתח על פני האדמה הצומח, שמהווה צורת חיים חדשה לחלוטין, בתוכם נמצא ניצוץ של הבורא. ולכן הטבע של הצומח כל כך מושך אותנו.

אחר כך, מתוך הצומח הופיעו בהדרגה חיים בהמיים. מָדרגת מעבר בין דרגות דומם וצומח הם האלמוגים, מָדרגת מעבר בין דרגות צומח וחי, זה היצור בשם "כלב השדה" שניזון מאדמה אבל הגוף שלו מתנהג כמו בהמה. ומָדרגת הביניים בין חי למדבר, זהו קוף המוזכר עוד בספרי קבלה עתיקים.

ראש השנה לאילנות שמסומן כהתעוררות שלהם לחיים, מסמל התעוררות של האדם להשגת מטרת הבריאה, הייעוד שלו. בתורה נאמר "האדם הוא עץ השדה", מפני שלעץ יש מבנה פנימי מיוחד שניזון מאדמה ונמשך כלפי מעלה, כלפי השמש, אולם העיקר אלה הפירות שלו, באופן כללי כל צמח, כל מה שנובע מתוך האדמה, מאכיל אותנו ומהווה יסוד לחיים גשמיים של האדם.

לפי עיקרון זה מתרחשת ההתפתחות הרוחנית שלנו: פעולותיו של האדם, עבודתו עם עצמו כמו עם עץ. לא במקרה הספר העיקרי והבסיסי בחכמת הקבלה של המקובל הגדול האר"י נקרא "עץ החיים". הרב"ש נהג לחגוג את היום הזה באופן מיוחד, אנשים רבים התאספו, השולחנות היו עמוסים בדברים מתוקים, בפירות העצים ולפי פירות הארץ.

הפירות מסמלים אדם שהשיג את ייעודו בהידמות לבורא, השיג את דרגתו. אנחנו רוצים להשיג זאת. בעיקרון, כולם היו רוצים להשיג את הבורא אם היו מבינים, עד כמה מתוק הפרי הזה, זה קיום נצחי ומושלם, השגה מוחלטת מחוץ לכל ההגבלות והבעיות.

בין אם אנחנו רוצים בכך ובין אם לאו, בכל מקרה אנחנו מתקרבים לזה. אבל חכמת הקבלה יכולה לזרז את התהליך, אם נשתמש בה בצורה נכונה. אחרת, נצטרך להתקדם כמו שמתקדמים היום, על ידי מכות לא נעימות מצד הטבע שדוחפות אותנו קדימה.

לפנינו עתיד נפלא. אני מקווה שאת אותה מתיקות שאנחנו מרגישים מפירות האדמה המתוקים ומצמחים, נרגיש במילוי של הנשמה שלנו. אתם מוזמנים לטעום את המצב המיוחד הזה, לטעום את הפרי האמיתי של החיים שמציגה לנו חכמת הקבלה.

הצלחה וכל טוב!

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 6.2.2017

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest